Ja, frågan är det, kan man måla över tegelfasad? Självklart ja. Men håller det? Vilken färg i så fall? Blir det fult? Om man lämnar bruket mellan stenarna omålat kanske? Har någon gjort det? Blev de/ni nöjda? Bild för uppmärksamhet Del av en husfasad med omålat tegel bredvid en del målad i grönt med synligt omålat bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Givetvis kan du måla med en silikatfärg, men sen är du tvungen att underhålla fasaden likt träfasader med regelbunden målning.

Jag anser att det blir fult.
Betydligt bättre att då putsa fasaden och få den i annan färg, eller från början valt ett hus utan tegelfasad.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
"German smear" är populärt i renoveringsprogram. Det är ju inte målning men man får en anna fasad. Skulle vilja prova det själv men då gäller det att hitta någon som kan utföra jobbet.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Givetvis kan du måla med en silikatfärg, men sen är du tvungen att underhålla fasaden likt träfasader med regelbunden målning. Jag anser att det blir fult.
Betydligt bättre att då putsa fasaden och få den i annan färg, eller från början valt ett hus utan tegelfasad.
Kan du utveckla lite varför tycker du att det blir fult? Tillgjort? Skuggorna av tegelstenarna? Eller ? Det är det jag helst vill veta. :) Jag har hittat dem andra trådarna om silikatfärg, men är mest intresserad av det estetiska värdet. Eller "ovärdet" ;)
 
  • Gilla
Plplpl80
  • Laddar…
I TV-serien "Fixer Upper" så målar de nästa varenda tegelhus de renoverar och om det blir snyggt eller inte beror mest på om man gillar färgen eller inte.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
"German smear" är populärt i renoveringsprogram. Det är ju inte målning men man får en anna fasad. Skulle vilja prova det själv men då gäller det att hitta någon som kan utföra jobbet.
Det är för shabby chic för min egen smak. Då är puts med lite grövre sand och kalk är finare. ssf_slide_500x350px_gbg_esa_maj_14_rep21.png
 
T tarevarg skrev:
Kan du utveckla lite varför tycker du att det blir fult?
Jag föredrar äkta material.
Liksom plastmattor med tryckt trämönster. Plastpaneler som ser ut som trä eller tegelfasad mm blir även en målad tegelfasad något konstlat. Tegel är ett perfekt fasadmaterial. Kräver knappast något underhåll och är vid uppsättning betydligt dyrare än träfasad. Varför då kleta på färg och sedan få hålla på att måla regelbundet?
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
I TV-serien "Fixer Upper" så målar de nästa varenda tegelhus de renoverar och om det blir snyggt eller inte beror mest på om man gillar färgen eller inte.
Själv tycker jag att tegelstenarna ser plottrigare ut i en annan färg, (efter min photoshoppade bild) på något sätt plastlikt, oäkta. Jag har aldrig sett målad tegelvägg, hade ändå varit kul att se i verkligheten. Jag förmodar att fasadtegel är behandlad mot regn och vind, så man inte kan bara kalka över.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag föredrar äkta material.
Liksom plastmattor med tryckt trämönster. Plastpaneler som ser ut som trä eller tegelfasad mm blir även en målad tegelfasad något konstlat. Tegel är ett perfekt fasadmaterial. Kräver knappast något underhåll och är vid uppsättning betydligt dyrare än träfasad. Varför då kleta på färg och sedan få hålla på att måla regelbundet?
Det gör väl alla? Jag menar att ett trägolv är så himla mycket finare än laminatgolv. Och helt klart är tegel ett perfekt fasadmaterial. Jag tänker inte måla över något. Jag lovar :crysmile::rofl:
 
T tarevarg skrev:
Det gör väl alla? Jag menar att ett trägolv är så himla mycket finare än laminatgolv. Och helt klart är tegel ett perfekt fasadmaterial. Jag tänker inte måla över något. Jag lovar :crysmile::rofl:
(y)(y)(y)
 
  • Haha
tarevarg
  • Laddar…
Ja, man målar både sten + fogar, antingen sprutar man eller rollar/penslar. Jag och sambon rollade och penslade hela vårt hus på 2 dagar, blev kanon om man gillar det.

Alcro Silicat hade vi.

Vitmålat hus med två våningar, bild före och efter rollning och pensling av fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikaela Reinholdsson och 7 till
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Ja, man målar både sten + fogar, antingen sprutar man eller rollar/penslar. Jag och sambon rollade och penslade hela vårt hus på 2 dagar, blev kanon om man gillar det.

Alcro Silicat hade vi.

[bild]
Tack för bilderna! Ja, ni har fått ett helt nytt hus ju :) Har du bild-före också?
 
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Ja, man målar både sten + fogar, antingen sprutar man eller rollar/penslar. Jag och sambon rollade och penslade hela vårt hus på 2 dagar, blev kanon om man gillar det.

Alcro Silicat hade vi.

[bild]
Fint!
 
T tarevarg skrev:
Tack för bilderna! Ja, ni har fått ett helt nytt hus ju :) Har du bild-före också?
Sä här såg det ut vid tillträde 2015. Kvar att göra på utsidan är balkongen, diverse plåtjobb och lite fix.

Tvåvåningshus med oavslutade reparationer på balkong och yttervägg, omgivet av grönska i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johnny Beebo och 2 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Ja, frågan är det, kan man måla över tegelfasad? Självklart ja. Men håller det? Vilken färg i så fall? Blir det fult? Om man lämnar bruket mellan stenarna omålat kanske? Har någon gjort det? Blev de/ni nöjda? Bild för uppmärksamhet[bild]
Ja självklart, men varför? Som arkitekt undrar jag verkligen varför man skulle göra det?
Teglet som det är, är underhållsfritt. (jo fogar kan behövas fixas ibland men väldigt, väldigt sällan) Huset är byggt och tänkt med den fasaden, förmodligen är det en del av flera liknande hus. Om du inte ville ha ett hus med rött tegel varför köpte du det?
Kanske räcker det att byta färg på fönster och vindskivor för att det ska kännas mer rätt?
När du väl har målat det går det inte att göra ogjort.
Huset existerar i ett sammanhang och i en historisk kontext, jag tycker att det är väldigt fint som det är och är ett fint exempel på dåtidens byggnadssätt och samhällsförändringar.
 
  • Gilla
John85 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.