Hej!

Jag vill koppla in nyköpt diskmaskin där kopplingen vid aquastoppet passar gängmässigt med vattenledningens gängor. Ändå läcker det. Varför? Beror det på att ledningen har för stor dimension eller att ngn slags tätning behövs? Bifogar bilder. /Johan Närbild på gängad vattenledningskoppling med potentiellt otät anslutning till diskmaskins aquastopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en diskmaskins aquastopp nära en oansluten vattenledningsgänga med en trasa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig monterat en sån men jag undrar om den röda grejen i inloppsröret verkligen ska sitta där efter monteringen?
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag har aldrig monterat en sån men jag undrar om den röda grejen i inloppsröret verkligen ska sitta där efter monteringen?
I denna video ser det ut som röda skall vara där, som sil.
 
Om det är rätt gänga så har du antingen dragit åt det för lite eller så har du en skadad packning.
Pilla loss packningen, kontrollera, skruva ihop UTAN packning, kontrollera hur djupt du kan skruva = det blir stumt, skruva ihop MED packning och du skall inte riktigt kunna skruva lika långt och sista biten fjädrar lätt.
 
tttomten TomasJor skrev:
Om det är rätt gänga så har du antingen dragit åt det för lite eller så har du en skadad packning.
Pilla loss packningen, kontrollera, skruva ihop UTAN packning, kontrollera hur djupt du kan skruva = det blir stumt, skruva ihop MED packning och du skall inte riktigt kunna skruva lika långt och sista biten fjädrar lätt.
Så du tror det inte spelar ngn roll att ingångsröret har större diameter än slangen och inloppet till aquastoppet? Tånkte på tryck/flöde?

Skal prova det du föreslår.
 
Det som tätar i aquastoppet är den svarta packningen i botten. Den ska täta mot en slät metall del som är gängad med rät gänga. Jag tycker det ser ut om att avstängningen där du ska koppla på inte är slät utan tänkt att använda med rör och klämring. Då är det svårt att få tätt och det är lätt att skada packningen.

Torka av och kolla om det verkligen är plant. Annars kan du sätta en nippel r15-r15 för att få en slät ände

https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/ror-rordel-och-ventil/metallrordelar/3006081032/

4338_1.jpg
 
Johan1965 Johan1965 skrev:
Så du tror det inte spelar ngn roll att ingångsröret har större diameter än slangen och inloppet till aquastoppet? Tånkte på tryck/flöde?

Skal prova det du föreslår.
Nej absolut inte, den strypningen har du redan innan i ventilen.
Tror snarare på skadad packning pga konisk ventil som toolman observerade.
 
  • Gilla
Johan1965
  • Laddar…
A
Precis som toolman77 skriver
Sätt dit en adapter till för gummipackning.
 
  • Gilla
Johan1965
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det som tätar i aquastoppet är den svarta packningen i botten. Den ska täta mot en slät metall del som är gängad med rät gänga. Jag tycker det ser ut om att avstängningen där du ska koppla på inte är slät utan tänkt att använda med rör och klämring. Då är det svårt att få tätt och det är lätt att skada packningen.

Torka av och kolla om det verkligen är plant. Annars kan du sätta en nippel r15-r15 för att få en slät ände

[länk]

[bild]

Nu har det sluta läcka. Jag köpte nippel och lade i en röd bricka i den samt tejpade gängorna. Det konstiga är att det läckte inte när jag hade stopper påskruvat. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.