D
Jag ska nyinstallera en normcentral i krypgrunden och har varit i kontakt med en elektriker. För att undvika påslag på materialpriset försökte jag få samma pris som Hornbach och/eller eldirekt.se. Firman var inte intresserade av det eftersom deras påslag gick till "kostnader för att driva firman".

Det var dock inga problem att jag själv köpte in materialet men då fick jag ingen garanti på sakerna från dom.

Jag vill undvika situationen där jag missar något material/komponent som behövs för själva installationen. Det är en utanpåliggande förläggning i krypgrund.

Så min fråga blir vad jag behöver utöver nedanstående för en komplett installation av en normcentral.


1x MALMBERGS Normkapsling plast IP65 229170, 24 moduler, 2 rader
https://www.malmbergs.com/Products/2291707


1x Malmbergs huvudbrytare 40a 2 moduler
https://www.malmbergs.com/Products/2149325


4x MALMBERGS Automatsäkring10A, 1-polig, C-typ, 2149235
https://www.malmbergs.com/Products/2149235


2x MALMBERGS Automatsäkring16A, 3-polig, C-typ, 2149257
https://www.malmbergs.com/Products/2149257


1x MALMBERGS Jordfelsbrytare 2169713, A-typ, 4-polig, 30 mA/40A, 230/400V
https://www.malmbergs.com/Products/2169713


1x MALMBERGS Personskyddsbrytare 2169744, 10A, 30mA, 2-polig, C-typ
https://www.malmbergs.com/Products/2169744
 
Om du ändå köper själv med minsta möjliga påslag så ska du satsa på nåt bättre fabrikat än Malmbergs. Hager t ex.
Varför ska du ha både jordfelsbrytare och personskyddsbrytare?
 
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
D
Har läst massor av trådar kring detta (Hager vs Garo vs Malmbergs vs Biltema osv.) och har efter moget övervägande kommit fram till att Malmbergs duger i detta fall.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Varför en PSA och en JFB?

Det som möjligtvis fattas är väl RK kabel för inre förbindning och fasskena till säkringarna? :thinking:

Edit: Useless hann före :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D
Tack!

RK 6mm2 kabel i alla färger, dvs Gul, blå, brun, svart, grå?

Hur många fasskenor, 2 uppe och 2 nere, dvs 4 stycken?
 
D Derbyboy skrev:
Tack!

RK 6mm2 kabel i alla färger, dvs Gul, blå, brun, svart, grå?

Hur många fasskenor, 2 uppe och 2 nere, dvs 4 stycken?
Gul/grön, Svart och Blå räcker :)

2-radig central så det blir 2st skenor totalt
 
D Derbyboy skrev:
Supertack!

Några genomföringar i sidan är överkurs?

Typ sådanahär:

[länk]
Nej inte överkurs alls, vill du behålla ip klassen på centralen så måste du ha förskruvningar till alla kablar som kommer in.
I produktbladet för centralen står det: Införingshål Topp/botten: 2 x (6 x M20 + 3 x M25/M32 + 2 x M32/M40) Sidor: 2 x (2 x M25/M32)
de verkar inte följa med dock!
M20 funkar bra till 1,5kvmm
M25 till 2,5kvmm
M32 troligen till matningen av central, vilken dimension du nu tänkt på det
 
Frågade du om timkostnaden var lika om de inte fick leverera materialet?
Vanligt med olika nivåer där..
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
P Pöz skrev:
Nej inte överkurs alls, vill du behålla ip klassen på centralen så måste du ha förskruvningar till alla kablar som kommer in.
I produktbladet för centralen står det: Införingshål Topp/botten: 2 x (6 x M20 + 3 x M25/M32 + 2 x M32/M40) Sidor: 2 x (2 x M25/M32)
de verkar inte följa med dock!
M20 funkar bra till 1,5kvmm
M25 till 2,5kvmm
M32 troligen till matningen av central, vilken dimension du nu tänkt på det

Perfekt!

Jag ska dra EXQ 3g1,5 och 5g2,5 är det alltså m20 och m25 då?

Huvudmatningen är en 3x6+6mm2 EKLK eller möjligtvis en EKJK
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
ang. JFB och PSA

Korta svaret är att jag vill skydda mina dräneringspumpar. Om något annat går sönder (löser ut JFB) så vill jag att mina pumpar ska gå.

Det långa svaret finns här:

[länk]
Isåfall behöver du en nollskena till. Om jag nu inte minns tokfel, men det tror jag inte.
2291727 ska nog fungera, det var i alla fall den jag hittade i en faktura tillsammans med en sån central, (fast 36 mod).

Sen behöver du väl en fasskena, kan jag tycka
2149332 blir bra om du tänkt bestycka allt på en rad, och sen PSA'n under. Annars kan du kanske vilja ha en annan, eller två och lite beröringsskydd.
2 ändstycke till skenan, eller 4 ... 2149345

Och så behöver du lite täckremsa, 2291753

Behöver du lite RK6? eller har elektrikern det med sig, Jag misstänker att du behöver minst 1 meter svart och blå, ev gulgrön. Man kan ju köra med tre olika fasfärger också, ifall man gillar att överarbeta saker, men det är inte nödvändigt. Själv tar jag det som finns, gärna olika färger, annars vad som helst (utom då blå och g/g som SKA vara till sitt bruk, och endast där).

Den där normkapslingen behöver man som regel utrusta med kabelförskruvningar eller gummipackningar i rätt storlek.
Och utbrytningshålen tar rätt snabbt slut, framförallt de närmast väggen. Om man kan offra lite IP-klass borrar man egna hål tätare istället. Så du måste har lite förskruvningar eller gummipackning, både för inkommande och utgående kablar. Och det är bra om elektrikern har en stegborr ifall han hellre vill sätta införingarna tätare.


Det är vad jag kommer på såhär ...

edit:
Du kan gott köpa 2 st fasskenor, och så kan ni låta en ligga och skramla i botten på centralen ifall den inte behövs. Alltid glädjer det någon i framtiden att inte behöva åka och köpa en.
Men då ska du kanske också köpa lite beröringsskydd , 2149327, typ 2 (2x5st)
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Perfekt!

Jag ska dra EXQ 3g1,5 och 5g2,5 är det alltså m20 och m25 då?

Huvudmatningen är en 3x6+6mm2 EKLK eller möjligtvis en EKJK
Det stämmer, en sån sak kan du be om av elektrikern annars, det är en väldigt liten kostnad! Sånt har man oftast i bilen men säg till innan han kommer att ta med annars!
 
IOM PSA på pumparna så skulle det kanske behövas en larmkontakt på PSA:n så man får veta om PSA:n har löst ut.
Egen PSA har den nackdelen att allt annat fungerar medan vattnet stiger.

Protte
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
D
Tack!

Jag har konstant övervakning på pumparna. Får pushnotis i telefonen när strömmen går ner, när pumpen startar och är klar osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.