Hej byggkompisar,

Våra första offerter har precis trillat in och det vore kul att få höra ifrån dom av er som byggt arkitektritade hus med helentrepenad. Vad ungefär var kvadratmeterpriset för hus? (Ange gärna standard på material osv, samt om det är med eller utan markarbetet, och vilken husgrund och byggår) även intresserad av kvmpris på garage för dom som byggt även det.

Förstår såklart att det är svårt som sjutton att jämföra men vi vill höra om era projekt och kanske ställa en eller annan dum fråga också :)

Håller tummarna för att ni vill dela med er!
 
Vi har inte börjat bygga än utan håller på att ta in offerter, men i skrivande stund så ligger vi på ett M2 pris på 20 588kr för ett hus med kopplat garage, 2 planshus 169m2 + 52m2 garage.

hög standard på allt, så få tillval.

Markarbete och plattsättning har vi kontakter till men inräknat i M2 priset.

för att säga något så kostade tomten 250 000kr

vad har ni fått för priser? strl på hus?
 
Jag byggde en "arkitektritad" farstu (det var jag själv som var arkitekten:crysmile:), Elgolvvärme och även nedlagd vattenslang om man vill koppla in det i framtiden. Dyr klinkers och dyra tapeter. 11 kvm. Kostade ca 220 kkr inklusive allt. Då gjorde jag en del inomhusjobb själv. Typ spackling, tapetsering och en fönsterbräda i ek. Nedtill var det markskruvar och torpargrund. Taket är falsat plåttak för låga lutningens skull och det är "fogskum" som isolering i taket. Ytterdörren var väl 16 kkr.

När man bygger större så får man såklart många mer "döda" kvm som hjälper till att hålla ned priset. Så jag gissar på att 20 kkr/kvm är ganska standard om man väljer hyfsat hög finnish på slutresultatet. Men då ingår inte tomt och markarbeten i dessa pengar.
 
Hej!

Vi köpte nyss en sk arkitektritad villa av ett företag som låtit rita, planera och bygga huset. Vi fick justera och göra lite ändringar utifrån våra behov men i stora drag var det mesta planerat och klart.

Vårt pris på ca 6 miljoner innefattade i princip allt; tomt (kostade ca 1,2 mkr), markarbeten, grund, huset (stenhus på ca 220 kvm), trall på baksidan, gräsmatta och pool med alla tillbehör. Några inbyggda garderobslösningar som vi valde till betalade vi några tusen extra för men det är ju inte så konstigt. Standarden skulle jag nog säga är hög som grundutförande; platsbyggt kök, specialritad hallförvaring, bastu, stort klinker (1,2x1,2 m) i hall, relax etc. Även garage ingår och har klinkers samt golvvärme. Uteplatsen består av massiv komposittrall vilket jag vet är väldigt kostsamt. Stora fönster från Velfac. Enda som känns lite budget är ytterdörrarna som jag vet kommer från Bauhaus. Där har vi lite kallras men jag hoppas att det går att fixa.

Utslaget per kvadratmeter landade vi alltså på drygt 27 000 kr, men det är ju då inte bara för huset, utan för hela rasket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.