Claes Sörmland
T tompajo skrev:
Dig skulle jag aldrig anlita. Hoppas att du inte är hantverkare.
Du riskerar inte att anlita mig, jag är ingen hantverkare. Eftersom du har starka åsikter gällande hur lång tid det tar, visa oss andra med en redovisning av hur lång tid detta jobb tar nedbrutet på enskilda arbetsmoment. Glöm inte att hantverkaren redan varit på besök på plats för jobbet dagen innan så den tiden måste också räknas med.
 
  • Gilla
Johan236 och 3 till
  • Laddar…
Troll! I inlägg #24 säger TS att tömningen tog 15 minuter, i inlägg #85 tog det 30 minuter... Det han säger går inte att lita på de ändras under tiden diskussionen pågår...
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du riskerar inte att anlita mig, jag är ingen hantverkare. Eftersom du har starka åsikter gällande hur lång tid det tar, visa oss andra med en redovisning av hur lång tid detta jobb tar nedbrutet på enskilda arbetsmoment. Glöm inte att hantverkaren redan varit på besök på plats för jobbet dagen innan så den tiden måste också räknas med.
Det är just det som är problemet. Om man styckar upp ett enkelt jobb i beståndsdelar kan man få det att se precis hur svårt och avancerat ut som helst. Jag kan speca upp att koka ägg på samma sätt som du specar upp det där simpla jobbet och få det till att det tar flera timmar. Men det är inte så jag jobbar. Än så länge har ingen bett mig speca upp mina arbeten och det tolkar jag som att jag är tillräckligt bra och snabb så att det inte finns anledning att ifrågasätta. Däremot har jag flera gånger fått dricks :)
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Tycker det låter som att montören tagit höjd för en snackigt arsle till kund. Han har ju uppenbarligen varit hos dig. Och all tid han är hos dig innebär att han inte kan göra andra jobb. Sen får du även räkna med att även hantverkare måste ta höjd för administrativ tid. Om med allt tjaffs du uppenbarligen hållt på med och extra tid det tagit för dom och han dessutom hafe varit hos dig tidigare och kollat på jobbet så tycker jag verkligen att 4 timmar låter som skälig tid.
Har du problem med att det ta tid så gör jobbet själv då.
Börja absolut inte med att hänga ut firman som du gör. Hade jag själv varit aktiv hade jag aldrig gjort ett jobb åt dig så som du beter dig, alternativ hade jag gett dig ett så högt fast pris att du vänt dig till någon annan
 
  • Gilla
Rörläggaren och 5 till
  • Laddar…
M Markus Hs skrev:
Men jösses!
I fakturans timmar brukar följande vara inräknat om det inte står specat på egna rader

Etablering 0,25 timme per km enkel väg
Snacka om dyr etableringsavgift :thinking: Om resan skulle vara 50km enkel väg blir det 12,5 timmars debitering åt vardera hållet :surprised: Kan resultera i böter för hindrande av trafik :D
 
  • Gilla
-PC- och 6 till
  • Laddar…
H
Staas ditt problem är att du har för höga krav. Första mötet med en hantverkare? En rimligare kravbild är:

1. Hantverkaren kommer i tid. (Med tid menar jag samma vecka och med inte mer än en påminnelse)
2. Faktiskt kan hantverket och inte bara är hantverkare. Hittar du ngn som gör det bättre än du själv är kravet uppfyllt.
3. Bara lägger på 25% på fakturan mot faktiskt arbetad tid.
4. Inte aktivt försöker lura dig.

Vad som däremot är orimliga att förvänta sig är att inte behöva betala för rasterna. Många hantverkare har svårt att förstå att kunden inte är samma sak som en arbetsgivare utan att kunden betalar för en tjänst. Tjänsten är inte att städa bilen, skicka faktura efter arbetsdagen eller äta frukost på Ahlsell. Inte heller att betala för yrkesbevis och nödvändiga kurser etc. Många hantverkare undrar här vem som skall betala för denna tid i så fall, ngn måste ju betala för den.... Detta är naturligtvis en tankevurpa men här saknas nog de kognitiva resurserna för att kunna förstå det som alla andra konsulter i Sverige förstår - man debiterar för utfört arbete inte för övrigt. Men man får nog vara glad så länge "semesterersättning" eller "charterresa till Cypern" inte dyker upp på junifakturan.

Jag slutar här även om det finns oändligt med exempel från det parallella universumet hantverkarsverige . Sammanfattningsvis så får du nog vara tacksam om du hittat en rörmokare som inte dubblat eller tredubblat priset på materialet men låter påskina att du får rabatt, som låter dig betala 500kr för servicebussen samt betala för resan och restiden, kommer hem till dig på avtalad tid utan påminnelser och bara tar betalt för en halvdag oavsett hur litet jobbet är.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pmd och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tompajo skrev:
Det är just det som är problemet. Om man styckar upp ett enkelt jobb i beståndsdelar kan man få det att se precis hur svårt och avancerat ut som helst. Jag kan speca upp att koka ägg på samma sätt som du specar upp det där simpla jobbet och få det till att det tar flera timmar.
Det är ju helt orimligt. Redovisa istället en rimlig tidsuppskattning!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
lärjungen
Betänk också att rörmokaren kan ha varit oerfaren, kanske nyutbildad eller fortfarande lärling, och mån om att göra ett noggrant jobb som tar lite längre tid hellre än att bli tvungen att komma tillbaka senare och göra om.

Är själv i slutet av en lärlingsperiod och i synnerhet under mitt första år kunde något så enkelt som tex foder på en dörr ta tre gånger så lång tid för mig som för mina erfarnare kollegor. En del får till sånt snyggt helt utan vidare träning, medan jag har fått kämpa en del för att få flyt på kombinationen "snabbt men snyggt". De flesta kunder brukar i regel uppskatta ett snyggt resultat mer än att det går fort.

Om han var lärling kostar han dessutom mindre. Vore väldigt intressant att höra vad fakturan landade på. Det är, som flera redan påpekat, det enda som egentligen har betydelse eftersom resultatet blev bra.
 
  • Gilla
Rörläggaren och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
Imponerande att folk ändå bemödar sig med att svara i tråden.
TS verkar superaggressiv och godtar ändå inte svar som inte är "rätt" enligt sin egen världssyn oavsett hur många gånger han har blivit motbevisad...

Bara att lämna diskussionen. Det finns trevligare trådar att läsa...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 15 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Betänk också att rörmokaren kan ha varit oerfaren, kanske nyutbildad eller fortfarande lärling, och mån om att göra ett noggrant jobb som tar lite längre tid hellre än att bli tvungen att komma tillbaka senare och göra om.

Är själv i slutet av en lärlingsperiod och i synnerhet under mitt första år kunde något så enkelt som tex foder på en dörr ta tre gånger så lång tid för mig som för mina erfarnare kollegor. En del får till sånt snyggt helt utan vidare träning, medan jag har fått kämpa en del för att få flyt på kombinationen "snabbt men snyggt". De flesta kunder brukar i regel uppskatta ett snyggt resultat mer än att det går fort.

Om han var lärling kostar han dessutom mindre. Vore väldigt intressant att höra vad fakturan landade på. Det är, som flera redan påpekat, det enda som egentligen har betydelse eftersom resultatet blev bra.
ag har redan skrivit flera ggr 4 timmar blev fakturerat och då är det med gällande taxa 500kr + moms inga subventioner ingen oerfaren lärlings taxa
 
Steeldragon Steeldragon skrev:
Imponerande att folk ändå bemödar sig med att svara i tråden.
TS verkar superaggresiv och godtar ändå inte svar som inte är "rätt" enligt sin egen världssyn oavsett hur många gånger han har blivit motbevisad...
Bara att lämna diskussionen. Det finns trevligare trådar att läsa...
För det första aggressiv nej
För det andra är det mest ” hantverkare ” som svarat med ihärdiga kommentarer om diverse påslag hit och dit för att kunna överfakturera när någon svarat i tråden med något som är rimligare tidsmässigt så pratar man om gynsammare förhållanden...,, patetiskt om man tittar på bilden i detta simpla rördragning ...
 
lärjungen
S Staas skrev:
ag har redan skrivit flera ggr 4 timmar blev fakturerat och då är det med gällande taxa 500kr + moms inga subventioner ingen oerfaren lärlings taxa
Ok, så notan slutade på runt 2500 för arbetet och nån tusenlapp för material? 3500 kr ink moms? Sen lite rotavdrag på det. Inget att bråka om.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Ok, så notan slutade på runt 2500 för arbetet och nån tusenlapp för material? 3500 kr ink moms? Sen lite rotavdrag på det. Inget att bråka om.
Så när du är på bolaget och köper 2 flaskor whiskey och kassörskan debiterar dej för 4 ock du opponerar dej, så kan man svara dej ja du fick ju whiskey och du blev full så de e ju inget att bråka om... och jag bråkar inte jag konstatera bara i min tråd att det var över debitering av en simpel rördragning, sen började alla så kallade ” hantverkare ” opponera sig om alla tilläg och hur mycke jobb det var med dessa TVÅ RÖR. Säger bara patetiskt.... men hoppas du inte ” gnäller” för mycket när kassörskan debiterar dej dubbelt;)
 
  • Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
Hade du haft fast pris på jobbet hade du kanske kunnat jämföra med Systembolaget.
Du har ju din uppfattning klar och blir arg när folk inte håller med dig. Varför skriver du här när du uppenbarligen bara vill ha medhåll? Det finns såklart massor av sätt att se på ett problem, inse det!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hade du haft fast pris på jobbet hade du kanske kunnat jämföra med Systembolaget.
Du har ju din uppfattning klar och blir arg när folk inte håller med dig. Varför skriver du här när du uppenbarligen bara vill ha medhåll? Det finns såklart massor av sätt att se på ett problem, inse det!
Nej jag blir inte arg om du läser tråden så svarar jag bara på alla konstiga uträkningar hur lång tid etc. Och att man ska va glad att det inte tog en hel dag etc. Det tar sååå lång tid... kolla bilden och bedöm själva om ni är så bra hantverkare med den tidsåtgången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.