O
N norfre skrev:
Installationsanvisningen är ganska knapphändig, se bifogat foto, men vad jag har förstått så är detta inte något svårt eftersom det endast är vattenfyllda ledningar.
Ursäkta trådkapningen men jag har bara en kort fråga som är lite vid sidan av ämnet: Det där var en liten överraskning för mig. Jag trodde att alla luft-vatten-värmepumpar hade gasledningar med köldmedium som cirkulerade mellan inne- och utedelen. Detta innebär ju en massa extra strul om man vill installera det själv. Ovanstående antyder dock att pumparna från CTC inte fungerar så, och en snabb genomläsning av deras produktmanualer verkar bekräfta det. Är det verkligen så att utedelen är helt självständig och håller kompressor och köldmedium internt för att sedan bara cirkulera varm- och kallvatten mot innedelen? Är en sådan pump lika effektiv som en med köldmediekrets?
 
Ja, det finns många luft/vatten värmepumpar som har allt internt. Sök på monoblock

Nackdelen är att man får tömma den på vatten vid längre strömavbrott annars kan värmeväxlaren frysa sönder.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Den konstruktionen är den allra vanligaste. De större svenska tillverkarna har i princip bara värmepumpar med vatten till utedelen. Split-modeller med kylmedia mellan inne- och utedel är ett ganska nytt påfund som har kommit när internationella tillverkare har försökt ta sig in på den svenska marknaden.

Lite förenklat kanske... Split-modeller har funnits tidigare, men inte varit några storsäljare.

Effektiviteten är densamma. I princip är det samma konstruktion, man har bara valt att sätta värmeväxlaren som växlar över värmen från kylmediat till vattnet på olika ställen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering; utedelen är flyttad och kopplad med en färdig kulvertslang beställd från Rinkabyrör samt kabel från automation24.

Tack för hjälpen! (y)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.