Hej! Jag är inte sådär jättekunnig på el. Men jag behöver byta ut ett oljefyllt element. Det som sitter nu är inte jättegammalt och pajade redan efter ett år. Vad som satt i kåken när vi flyttade in minns jag inte, annars kunde jag kikat på det. Men nu sitter iaf ett 400v element. Dock osäker om det är rätt eftersom det pajade så fort. Går inte att slå på. Kollat proppskåpet men ser inget konstigt där. Kan någon här bekräfta om det är 400v eller 230v jag ska ha utifrån fotot på kabeldragningen innanför kopplingsdosan?
 
  • Kopplingsdosa med elektriska kablar i olika färger inklusive jordanslutning, indicerar elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andsod skrev:
Kan någon här bekräfta om det är 400v eller 230v jag ska ha utifrån fotot på kabeldragningen innanför kopplingsdosan?
Det går inte att se i dosan. Man kan antingen följa trådarna till centralen och se var de är anslutna eller också mäta spänningen mellan svart och grön. Om det sitter ett 400V element anslutet till 230V borde ingenting gå sönder. Men det får bara en tredjedel av sin märkeffekt. Har det fungerat som det skall tills nu?
 
Nej det var ett tag sen det pajade. Stått så nåt år. Ok. Jag har en multimeter. Kanske kan mäta då. Beställt ett 400v nu. Borde vara det. Kåken byggd 80. Direktverkande el. Gamla elradiatorer. Ingen har haft stickkontakt.
 
Varför mäter du inte spänningen före du beställer när du har en multimeter?
 
Ring en elektriker.
Bättre du köper pizza på fredag och lugnar dig till elektrikern kommer och fixar det.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Finns det andra element i huset som är original? Troligen är det samma spänning på alla. Det är lite förvånande att se gröna och gula trådar i ett hus från 1980. Jag trodde att man slutade med det tidigare än så. Om du har en multimeter så mät. Det fanns 230V radiatorer utan stickkontakt 1980 också.
 
Friskt kopplat, hälften brunnet

Inte bara en myt.
 
Kan du lägga upp en tydligare bild? Det ser konstigt ut med oansluten jord. Samtidigt så är det tveksamt om de oanslutna trådarna är jord.
 
hsd
Det ser ut som L1 och L2 vid anslutningsplinten så det är stor möjlighet att det är 400V
Någonstans finns en märkskylt som anger spänning och effekt
Troligen ingen elektriker som kopplade in detta från början då skyddsjorden saknas
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Om skyddsjorden ska anslutas eller ej beror på den övriga installationen i rummet, är rummet i övrigt ojordat ska även elementet vara ojordat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
Nuförtiden. Ja
Förr skulle skyddsjorden anslutas
Har inte koll på när detta ändrades
 
Men nu har ju elementet bara suttit något år, det är säkert minst 20 år sedan det ändrades.
 
hsd
Så sant, men när kom kravet på skyddsjordade uttag i alla rum..
Å andra sidan är det bara elementet som är ett par år, hur gammalt huset och installationen är framgår inte
Tycker att färgvalet på ledarna är konstigt, känner ingen elektriker som skulle välja gult eller grönt i bostadsinstallation, det finns gott om andra färger
 
Redigerat:
hsd, det är nuförtiden som jorden ska anslutas, tidigare då vägguttagen var ojordade skulle elementen INTE jordas.
Men många ja kanske dom flesta gjorde fel och jordade elementen vilket medförde att man förde in jord i rum som skulle vara ojordade.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
hsd, det är nuförtiden som jorden ska anslutas, tidigare då vägguttagen var ojordade skulle elementen INTE jordas.
Men många ja kanske dom flesta gjorde fel och jordade elementen vilket medförde att man förde in jord i rum som skulle vara ojordade.
Varför gjorde många fel egentligen? För jag antar att vi pratar om elektriker. Borde inte det varit grundläggande kunskaper för yrkesmän vid denna tid då isolerade rum var standard?
Som en parantes har jag själv konstaterat att våra originalradiatorer från 1977 varit jordade i isolerade utrymmen när jag bytt ut dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.