Hej!
Vi ska flytta in i ett enplanshus om två månader. Och har funderingar ang. Att riva väggen mellan kök och vardagsrum (inringat på bilden).

Jag har tyvärr inte några ritningar eller något mer att tillgå än denna bild på planlösningen.

Går det att säga någonting från denna bild om detta skulle vara en bärande vägg? Enplanshus på platta på mark byggt 1976.
Takstolarna går i andra riktningen än väggen.
Väggen är ca 4,5m lång

Tack på förhand
 
  • Planritning av enplanshus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum som eventuellt ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen går i samma riktning som nocken (tvärs mot takstolarna) är det tyvärr stor risk att väggen är bärande. Att den väggen är den enda som går hela vägen tyder också på det.

Går inte att säga något säkert utan riktiga ritningar.
 
Glömde nämna att det har varit en dörröppning i väggen förut. Om det spelar någon roll
 
L Linusgrabben skrev:
Glömde nämna att det har varit en dörröppning i väggen förut. Om det spelar någon roll
Nej. Dörröppningar spelar om de är rätt gjorda ingen roll för bärigheten, de har då en balk över dörren.
 
Det går tyvärr inte att säga något definitivt med hjälp av denna ritning (som är en mäklarritning och allmänt opålitlig). Eftersom det är ett enplanshus kan det ha fackverkstakstolar som är fribärande, men det kan man inte se här. Med lite tur kan ett utvändigt foto ge vissa ledtrådar.
 
Okej. Tack för era svar!
Lägger med 2st utvändiga bilder då. Har gjort ett svart streck ungefär där väggen i fråga går
 
  • Trädgård med enplanshus, svart markering visar väggposition, gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplanshus med rött tak och ett svart streck som markerar en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tänkbart (men inte säkert) att det är fackverkstakstolar. I så fall kan man hantera innerväggar ganska fritt. Man måste dock vara förvissad om det innan man börjar...
 
kolla med kommunen de har säkert ritningarna på huset
i min kommun kan man få en pdf-fil med ritningar via e-post
 
Hemmakatten
Det ut som att grannhusen är likadana hustyper som ditt. Knacka på och fråga om de vet.
 
Tack för tipsen! Här kommer ritningarna som jag fick mailade från kommun
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnad med olika vyer på A4-papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritningar med fasadvy och planlösning för en enfamiljshus, mottagen från kommunen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en enplansvilla med mått och textannoteringar, daterade och stämplade av myndigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritningen antyder att den inte är bärande eftersom vot under väggen saknas i plattan men arkitektritningar är inte helt att lita på. Har du inga konstruktionsritningar, grundritningar eller takstolsritningar?
 
surris
Ne sektionsritningen skulle jag verkligen inte våga lita på. Du behöver en mer detaljerad ritning innan jag skulle våga riva den där väggen...
En ledtråd om den är bärande eller icke är att kolla konstruktionen på väggen. Dim på regler etc
 
Det som är avgörande är takstolarnas utformning. Tyvärr kan man inte dra någon slutsats om det av dessa ritningar. Det måste finnas en teknisk beskrivning. Det är inte säkert att den är digitaliserad, men den finns i så fall i kommunens arkiv.
 
L Linusgrabben skrev:
Tack för tipsen! Här kommer ritningarna som jag fick mailade från kommun
Det kan finnas bilder från vinden i ett besiktningsprotokoll. Om det gjordes någon besiktning.
 
Tack för svaren!

Har tyvärr inte några andra ritningar än dessa. Vad ska man kolla efter på takstolarna som berättar om dessa är självbärande?
Var tyvärr inte några bilder från vinden på besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.