janwide
Överallt i vår tappvatteninstallation är det Vatette klämringskopplingar utom vid övergången upp till taket i källaren. Där sitter det en koppling som heter Securex. Är det också en klämringskoppling eller någon annan sort? Röret som går upp i taket är koppar dia 28 mm. Min tanke är att behålla Securex och skarva på en 28 mm klämringskopplingskoppling på röret som går ut från Securexkopplingen vilket så klart kommer att funka. Eller går det att byta ut Securexkopplingen mot en Vatettevinkel med klämring och på så sätt slippa en skarv? (Dvs Är det samma gängning?)
Securex kopplingsdetalj på ett 28 mm kopparvattenrör i en källare, med diskussion om klämringskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Ingen som vet?
 
Securex är ingen koppling med klämring det är en lös kona mot änden på det uppkragade röret som muttern ligger utanpå och pressar mot sätet i kopplingen. Eftersom du har en nutida dimension 28 mm är det bäst att du kapar röret jäms med muttern uppåt och går på där med ny klämringskoppling och vidare med vad du behöver.

Godset i kopplingen kan med tiden blivit skört samma med konan och röränden som glödgats och vidgats med dorn kan också vara en svagpunkt så bra att byta ut såna delar när det passar.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
GK100 GK100 skrev:
Securex är ingen koppling med klämring det är en lös kona mot änden på det uppkragade röret som muttern ligger utanpå och pressar mot sätet i kopplingen. Eftersom du har en nutida dimension 28 mm är det bäst att du kapar röret jäms med muttern uppåt och går på där med ny klämringskoppling och vidare med vad du behöver.

Godset i kopplingen kan med tiden blivit skört samma med konan och röränden som glödgats och vidgats med dorn kan också vara en svagpunkt så bra att byta ut såna delar när det passar.
Då bör jag alltså ha stödhylsa i röret som går upp i taket. Kan jag vara säker på att godset i det röret är 1 mm så att en standard stödhylsa passar?
 
janwide janwide skrev:
Då bör jag alltså ha stödhylsa i röret som går upp i taket. Kan jag vara säker på att godset i det röret är 1 mm så att en standard stödhylsa passar?
Det skadar inte och jag skulle tro att det passar.
 
janwide
GK100 GK100 skrev:
Det skadar inte och jag skulle tro att det passar.
Det gick inte att få i någon stödhylsa så jag körde utan. Håller tummarna för en droppfri framtid.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.