Hej!

Har köpt en 1 1/2 plans villa som är byggd 1980 och är i full fart med att öppna upp väggar och göra det mer öppet på förstaplan. Har tagit bort gips på vägg som jag misstänkte skulle kunna ha nån typ av bärande funktion.
Mycket riktigt så är där en bärande bjälk, men den går inte hela vägen.
Jag undrar om träreglarna efter bjälken har någon bärande funktion. Har sågat i en av dom i mitten och känner inget motstånd.
Se bild
 
  • En delvis avlägsnad gipsskiva visar en bärande bjälke och träreglar i en renovering av ett bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planskiss?
Vad är det ovanför?
 
Ovanför är ett sovrum. Den väggen som är på bild är den mellan matrum/sovrum och vardagsrum
 
  • Planritning av bottenvåningen visar matrum/sovrum 1 intill vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husets övervåning med sovrum, badrum och allrum tydligt utsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pdov
Går väggen parallellt med långsidorna på huset och ligger ganska mitt i huset så är den förmodligen bärande. Kan du tänka dig att öppna upp innertaket och se om mellanbjälklaget vilar på väggen eller om det är luft (motsvarande gles) mellan bjälkarna och innerväggen. Då är den inte bärande.
 
Väggen är bärande. Det kan man läsa ut av ritningarna trots att det är mäklarritningar. För en diskussion om möjliga lösningar behövs riktiga ritningar. Balken på bilden är en avväxling bara för dörröppningen. Såga inte i några fler reglar, det är ingen bra metod.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.