Det är ingen standard, det är en felaktig och korkad konstruktion. Parallellkoppling av ledare förekommer inte i hushåll, man använder 5G1.5 eller 3G2.5 beroende på inkoppling. Och vi pratar in en (1) produkt, inte två under samma skal.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen standard, det är en felaktig och korkad konstruktion. Parallellkoppling av ledare förekommer inte i hushåll, man använder 5G1.5 eller 3G2.5 beroende på inkoppling. Och vi pratar in en (1) produkt, inte två under samma skal.
Alternativet är att tillverkare i Italien, Portugal, Spanien, Ungern skall tillverka olika hällar för olika länder!
Genom att dela hällen under skalet i två enheter på 2 X 3600W och matar dom var för sig har man löst problemet= en häll som kan kopplas in i hela Europa även i Holland, Norge, Sverige/Finland, Tyskland och övriga Europa utan att behöva mecka/ koppla om i hällen!
Det enda som behövs i vissa länder är att sära på en eller två ledare.
 
Men är det inte vettigare att tillverkarna anpassar sina maskiner efter dom förhållanden som råder i det land dom ska säljas?
Det är ju ytterst enkelt att använda en plint för inkoppling där man efter behov kan koppla om, som man har gjort i alla tider. Klarar man inte det kanske man ska ägna sig åt nått annat.
Och den "besparing" dom nu ev kan göra med en egen udda lösning innebär med all säkerhet en fördyring i slutändan, med alla udda speciallösningar som måste till.
Och det är ju producenterna som ska anpassa sig till rådande "regler" och inte dom olika länderna som ska anpassa sitt "regelverk" till vissa producenter.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ju ytterst enkelt att använda en plint för inkoppling där man efter behov kan koppla om, som man har gjort i alla tider.
Men varför koppla om???
Man skall bara koppla in!
Oavsett om man är i Holland, Norge, Sverige eller Tyskland, så behöver man inte koppla om i hällen!

Men jag håller med att är där ingen kabel monterad från börja är det förvirrande att reda ut det.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Alternativet är att tillverkare i Italien, Portugal, Spanien, Ungern skall tillverka olika hällar för olika länder!
Nej varför då?? Det går utmärkt att tillverka en häll för flera olika länder. Man väljer kabel efter det inkopplingssätt som gäller.
L Leif i Skåne skrev:
Genom att dela hällen under skalet i två enheter på 2 X 3600W och matar dom var för sig har man löst problemet= en häll som kan kopplas in i hela Europa även i Holland, Norge, Sverige/Finland, Tyskland och övriga Europa utan att behöva mecka/ koppla om i hällen!
Löst exakt vilket problem?? Istället ska man alltså mecka med dubbla ledare i stickproppen. Nej, detta är riktigt korkat, men det förstår ju naturligtvis inte de korkade....
 
Mikael_L
Bo, jag är helt med på vad du skriver, och håller till viss del med.

Nu har du alltså rätt så långt i att det går att bygga och sälja en häll som är lika för alla europeiska länder och i övrigt blir som du tänker, men dock måste det då finnas lite olika anslutningssladdar till den, där det antingen följer med alla typerna, eller så måste man köpa en produkt till.
I något land måste sladden vara som TS, fast blå och grå är delade på.
I Sverige ska det finnas två typer, en 3-ledare 2,5mm2 och en 4-ledare 1,5mm2.
Jag tror att 3 olika sladdar täcker alla behov.

Sen förutom att det ska finnas tre anslutningssladdar att välja på så finns det lite olika inkopplingsalternativ, som löses med fler plintar i hällen eller ett par medföljande byglingar som ska sättas rätt/eller tas bort rätt.
Vilket också blir en möjlig felkälla.



Men nåväl, till sist blir ditt motstånd mot detta aktuella inkopplingssätt i princip endast meningsfullt så länge vi snackar perilex-kontakt och att anslutningssladden är en egen sak mellan produkt och strömförsörjning.

Om man istället tänker sig en fast inkoppling i en anslutningsdosa, och kanske dessutom att anslutningssladden som en del av apparaten, kanske ingjuten, då kvarstår det inte annat än att man "ska följa tillverkarens inkopplingsanvisning".



Jag tror att jag väljer att säga vare sig bu eller bä i denna fråga ... egentligen ... :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löst exakt vilket problem?? Istället ska man alltså mecka med dubbla ledare i stickproppen.
Ledarna är redan från fabrik monterade två och två i hylsa. Det kan väl inte bli enklare att montera.
Har du Perilex så klipper man loss den svarta o skalar och monterar på valfri fas.
Bilden från din spisbibel.
 
  • Gilla
TeodorS
  • Laddar…
Leif i Skåne, möjligheten att koppla om i spisen gör att samma spis kan användas i enfas utförande och i den i dag mest förekommande varianten 2-3 fas+N
 
E elmont skrev:
Leif i Skåne, möjligheten att koppla om i spisen gör att samma spis kan användas i enfas utförande och i den i dag mest förekommande varianten 2-3 fas+N
Dom är redan kopplade för 1-Fas respektive 2-Fas utan att röra i hällen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Sverige ska det finnas två typer, en 3-ledare 2,5mm2 och en 4-ledare 1,5mm2.
Ja, jag skrev att man får välja den sladd som passar i Sverige där vi har dessa två att välja på.

Hällar som kommer med "pågjuten" sladd som inte går att byta faller ju då bort. Likaså hällar som består av två halvor och av någon anledning kräver två separata sladdar. Sådant behöver vi inte. Sedan får tillverkare med fördel sälja två varianter av sina hällar med dessa sladdar monterad med dess passande stickpropp.

L Leif i Skåne skrev:
Ledarna är redan från fabrik monterade två och två i hylsa.
Som jag skrev så parallellkopplar vi inte sladdar i Svenska hushåll för att öka arean och dessutom ska neutralledare vara blå.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som jag skrev så parallellkopplar vi inte sladdar i Svenska hushåll för att öka arean
Fast i TS fall var det ju inte så (kanske), det är varsin nolla till två olika apparater (i samma hölje) ... :cool:

Men nåväl, hade hällen haft både kablage och perilex-stickpropp anslutna, klart från fabrik,, så hade de absolut kommit undan med hur de än gjort och vilka färger de än använder.
Men nu ramlar det ner i en liten glipa av tveksamheter och fel.

Men nåja, jag står fortfarande såpass mycket på båda sidor att jag förbehåller mig rätten att inte agera domare. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.