Hej. Jag ska renovera en vagn där balken i bakkant skall klara 3 ton. Det jag är lite osäker på är vilken tjocklek jag behöver ha på det kvadratiska stålröret.
Måtten utvändigt har plats för 100x100 mm. Någon som är duktig på detta då jag har en tendens till att överdimensionera saker och i det här fallet vill jag inte det för att ha så låg tomvikt som möjligt?
 
Vilken är balkens spännvidd och hur ser lasten ut? Är det en punktlast, och i så fall var, eller en jämnt utbredd last?
 
Spännvidd knappt två meter. Det är en allroundvagn som använts till allt från färdiguppsågat virke till plintar. Man brukar kunna lasta 4 ton på vagnen fördelat på en yta 2x4 meter. Därav 3 tons uppskattad tålighet på bakaxeln för att vara på den säkra sidan. Det som är lite dumt med vagnen är att hjulaxeln sitter längst bak. Det innebär att vikten fördelas mellan drag och längst bak på vagnen. Den har drygt 20 år på nacken så då har det blivit att hjulaxeln har krökt sig där balken i mitten går. Den har en lasthöjd på 40 cm så man vill ju laga upp den innan den blir ytterligare krökt med skador som är betydligt svårare att fixa. Är lite inne på vanlig KKR rör 8 mm 100x100.
 
Med KKR 100x100/8 mm blir max nedböjning ca 4 mm om 3 tons last är jämnt fördelad. Då har du bra maginaler till 1/300 av spännvidden som är ca 7 mm. Det låter som en vettig kompromiss. Annars finns det mer materialeffektiva lösningar.
 
J justusandersson skrev:
Med KKR 100x100/8 mm blir max nedböjning ca 4 mm om 3 tons last är jämnt fördelad. Då har du bra maginaler till 1/300 av spännvidden som är ca 7 mm. Det låter som en vettig kompromiss. Annars finns det mer materialeffektiva lösningar.
Tänker på något speciellt? Anledningen till KKR är för att det är lättare att få tag i och framförallt är det billigare. Halva priset mot VKR. Funderade även på en HEB balk men då blir svårt att få en vettig lösning till hjulaxeln som är anpassad för att löpa invändigt en 100x100 balk på sidorna. Den gamla konstruktionen har ju trots allt hållt 20 år.
 
Jag förstod att du helst ville ha kvadratiskt tvärsnitt av praktiska skäl. Jag tänkte mer på andra läsare när jag skrev som jag gjorde. En rektangulär profil (på höjden) kan ju ge samma styrka till en lägre vikt. T.ex. KKR 120x60/6 mm. På så korta sträckor blir prisskillnaden försumbar.
 
Jo jag vet. Men då blir ganska mkt merjobb för att anpassa själva hjulhuset som går in en bit i röret. Varför det är gjort så beror nog på att fördela belastningen mot varje hjul. Det är en gammal fodervagn från början som är omgjord. Tack vare att hjulen sitter utanför så är den idealisk för material vid bygget, bortförsel av sly etc. Man slipper lyfta högt. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.