Hej.
Har ett garage som är ganska dumt byggt i mitt tycke. Det är funktionsdugligt och bilen får plats ordentligt.
Men de tänkte väl rätt annorlunda 1960. Då det inte finns en chans att bygga ett nytt. Och jag gissar att det inte går att bygga nytt på samma plats då garaget ligger exakt i gräns till grannen.

Men anser ni kunniga att det är värt det att mura upp så man får ett helt fyrkantigt hus och riva innerväggarna så man har full yta under taket ?
Taket täcker hela ytan på bilden, även "uteplats" som är inklätt i osb och agerar förråd.
Ytterväggarna som är teglade går alltså bara runt "garage" och "redskap"
Dock är det öppnat mellan garage och redskap så den biten är bra.

Frågan är, är det för mycket jobb? Antar att vi behöver ha upp en bärande del där väggen går i mitten.
Hade ni gjort det ?
 
  • Ritning med en planlösning och fasad av ett garage med integrerad uteplats och förrådsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju på hur gärna du vill ha ett större garage.
Har du ett annat utrymme för sakerna som nu står i förrådet?

Var bor du? Snözon?

Det kanske fins fribärande takstolar.
Vad ska du ha för tak?
Tegel eller papp? Plåt?
Isolering?

Kanske går att höja ena väggen och lägga pulpettak om nu det skulle vara bättre.

//AA
 
S saiter skrev:
Beror ju på hur gärna du vill ha ett större garage.
Har du ett annat utrymme för sakerna som nu står i förrådet?

Var bor du? Snözon?

Det kanske fins fribärande takstolar.
Vad ska du ha för tak?
Tegel eller papp? Plåt?
Isolering?

Kanske går att höja ena väggen och lägga pulpettak om nu det skulle vara bättre.

//AA
Ja större är trevligare. Dock finns det ju vissa begränsningar i det hela. Det som står i förrådet kommer stå i garaget. Det är typ en gräsklippare och cykel. Men det hade helt klart underlättat om man haft hela ytan för att få dubbla bredden för bil.
Bor i Norra skåne.
Taket är betongpannor som täcker hela ytan även "uteplatsen"

Så min ide var om det bara gick att bygga upp vägg i exempelvis leca och putsa, riva innerväggar och såklart upp med en bärande balk där befintlig vägg är i dag.
Eller jag tänker helt fel ?
 
Nej du tänker inte fel.
Det går bra att göra så som du beskriver.

//AA
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Ett tips, gör som jag bygg om garaget med loft ovanpå. Vitt garage med loft och öppen port, stege mot väggen och vedhög framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nej
 
R Rkarlsson skrev:
nej
Hade ett liknande garage som ditt tidigare med låg taklutning och där kan man snacka takläckage
 
P Putte 9497 skrev:
Hade ett liknande garage som ditt tidigare med låg taklutning och där kan man snacka takläckage
Jag har inget läckage i garaget alls. Förra ägarna har skött det ganska bra trots sin ålder.
Anledningen att jag inte skall eller kan ha loft är att garaget ligger exakt i tomtgräns så för att höja byggnaden kommer jag garanterat få nej på bygglov, grannhuset ligger dessutom mindre än 5 meter från mitt garage. Väggen som skall byggas upp ser ingen granne alls och ingen risk för ett nej om jag behöver ett bygglov.

Hade jag kunnat hade jag höjt en våning för att ha en lägenhet men jag kommer bygga attefalls istället med sovloft för i närtid bio, nöje. I framtiden ungdomslägenhet.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mitt garage ligger precis i tomtgräns
 
P Putte 9497 skrev:
Mitt garage ligger precis i tomtgräns
Men ligger grannhuset så nära?
Jag kollade av lite löst med en kunnig men han sa att det inte var lönt för en ombyggnad i höjd eller åt sidorna, det är helt ok. Vill bara ha öppen planlösning inuti så man har plats att skruva och hålla på med projekt.

Slapp troligtvis balk iallafall, takstolarna skall kontrolleras av byggare.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Nä, grannhuset ligger en bit bort men det är prickad mark precis i tomtgräns. Jag använde befintlig platta och byggde på. Hade jag behövt gjuta ny platta hade det nog blivit avslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.