Hej ska gjuta några plintar snart och temperaturen är under 0 på nätterna. Just nu tror jag det inte är någon fara att gjuta men fick en tanke att om man gör upp en stor brasa brevid betongen så kanske det går att gjuta mitt i vintern. Eller kommer elden suga åt sig all fukt i betongen.
Bara en teori..
 
Vad ska plintarna fylla för funktion? Jag har med goda resultat gjutit i kyla(-5) men då skulle plintarna bara agera tyngder så det va inga hållbarhetskrav.

Använde varmvatten och täckte med 50cm barkflis cirka 50cm utanför plinten. När jag kom på morgonen efter så va det frost på översta 5cm med bark men under det så rök det likt en kompost.
 
P Prodigys skrev:
Vad ska plintarna fylla för funktion? Jag har med goda resultat gjutit i kyla(-5) men då skulle plintarna bara agera tyngder så det va inga hållbarhetskrav.

Använde varmvatten och täckte med 50cm barkflis cirka 50cm utanför plinten. När jag kom på morgonen efter så va det frost på översta 5cm med bark men under det så rök det likt en kompost.
Ska stå en friggebod på så hållfastheten är viktig
 
P Prodigys skrev:
Vad ska plintarna fylla för funktion? Jag har med goda resultat gjutit i kyla(-5) men då skulle plintarna bara agera tyngder så det va inga hållbarhetskrav.

Använde varmvatten och täckte med 50cm barkflis cirka 50cm utanför plinten. När jag kom på morgonen efter så va det frost på översta 5cm med bark men under det så rök det likt en kompost.
Men som du beskriver går det bra att isolera plinten under gjutningen då betongen blir varm när den härdar
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Men som du beskriver går det bra att isolera plinten under gjutningen då betongen blir varm när den härdar
Ja, isolerar man tillräckligt så borde det gå. Kan vara vits att använda frostskyddmedel i betongen också.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
A
Frostskydd hindrar frostproblem, men betongen härdar/brinner inte i minusgrader.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Frostskydd hindrar frostproblem, men betongen härdar/brinner inte i minusgrader.
Jo, det är faktiskt hela poängen med frostskyddsmedel.

Men att gjuta plintar nu är inga problem. Nu vet jag inte var du bor, men bara för att det är nollgradigt i luften är det inte det i backen.

Isolerar du någorlunda så kommer de klara sig alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Frostskydd hindrar frostproblem, men betongen härdar/brinner inte i minusgrader.
Saxat från Finjas sida för frostskydd
Produkten bidrar till att hållfasthetstillväxt sker vid minusgrader samt minskar risken att frysskador uppkommer vid tidig nedfrysning.
Så om man isolerat friskt och använt varmvatten och slår i lite sånt så ska man nog kunna gjuta trots kyla.
 
  • Gilla
ByggPajken och 1 till
  • Laddar…
Förr i tiden slog dom i lite rödsprit i betongen som frysskydd och en pressening över
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Är det inte kärle i marken så räcker det att isolera ovanpå. Men tänk på att härdtiderna blir långa i kyla.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Tack för svar. Är det bara att borra och gjuta eller måste jag krångla med gjutrör. Sandmark. Ovan mark gör jag en form i brädor bara
 
Hut djup kommer du att gräva eller är det berg, lämpligt att få till en fot ca 300X300 ( kan vara betongplatta ) lägges i botten, i den borras ett eller flera hål som 12;ans järn går igenom och upp i stolpen ca 5 cm från överkant. Då blir det starkt. Gärna då en form från botten. När botten och form är på plats lodar du in och fyller runt formen, den kommer då att stå kvar i läget när du gjuter. Lägg inte för mycket på en gång, ta en pinne och gunga så vatten kommer upp, ingen luft blir klar. Som dom säger isolera runt lite ovan mark och en press eller annat över allt så blir det bra
 
Erik_Hansson skrev:
Frostskydd hindrar frostproblem, men betongen härdar/brinner inte i minusgrader.

Frostskydd möjliggör visst gjutning i minusgrader
Forma, täck över form och betongen med isolering, har den bara kommit igång å brinna och det är isolerat så löser det sig
 
J jonaserik skrev:
Hut djup kommer du att gräva eller är det berg, lämpligt att få till en fot ca 300X300 ( kan vara betongplatta ) lägges i botten, i den borras ett eller flera hål som 12;ans järn går igenom och upp i stolpen ca 5 cm från överkant. Då blir det starkt. Gärna då en form från botten. När botten och form är på plats lodar du in och fyller runt formen, den kommer då att stå kvar i läget när du gjuter. Lägg inte för mycket på en gång, ta en pinne och gunga så vatten kommer upp, ingen luft blir klar. Som dom säger isolera runt lite ovan mark och en press eller annat över allt så blir det bra
Det blir svårt att gjuta en platta för plinten då jag ska borra hålen. Annars måste jag ta dit grävare. Ska gräva kanske 120cm
 
Vad är det för jordmån, stolpen måste ha något att stå på så den inte sjunker, finns det berg. 120 djupt bor du i nordpolen:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.