Hej,skulle tacksamt ta emot era tips hur jag skall gå tillväga här.

Kaklet som sitter idag vill jag ta bort då jag vill en hel vit vägg. ( även utsticket av bänkskiva)
ovanför kaklet sitter det tapet som är målad på. kakelbredd ca 70 resp 45cm.

Så min fråga är hur jag bäst gör ? Riva ner kaklet såklart för att se hur det ser ut,men sen ?
renoveringsgips 6mm ? bredspackla? vill ju såklart få det så enhetligt som möjligt utan skarvar.

Tack på förhand.
Peter. Hörn av ett rum med beige kakel och vit ovanliggande målad vägg vid en gardinklädd fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggsektion med beige kakel och träkant, tapet ovanför, intill vit skåpdörr och timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vesslan71 skrev:
Hej,skulle tacksamt ta emot era tips hur jag skall gå tillväga här.

Kaklet som sitter idag vill jag ta bort då jag vill en hel vit vägg. ( även utsticket av bänkskiva)
ovanför kaklet sitter det tapet som är målad på. kakelbredd ca 70 resp 45cm.

Så min fråga är hur jag bäst gör ? Riva ner kaklet såklart för att se hur det ser ut,men sen ?
renoveringsgips 6mm ? bredspackla? vill ju såklart få det så enhetligt som möjligt utan skarvar.

Tack på förhand.
Peter.[bild] [bild]
Hej

Det du kan göra är att riva ner.

Förhoppningsvis är de lätta att plocka ner och isf tror jag det räcker att du slipar, målar mm, men det förutsätter att gipsen int går sönder.

Går gipset sönder så byt ut hela gipset alt bredspackla. Men smidigast tycker jag är nog att byta hela gipsskivan isf.

Knacka loss å lägg upp en ny bild
 
P Pappa1986 skrev:
Hej

Det du kan göra är att riva ner.

Förhoppningsvis är de lätta att plocka ner och isf tror jag det räcker att du slipar, målar mm, men det förutsätter att gipsen int går sönder.

Går gipset sönder så byt ut hela gipset alt bredspackla. Men smidigast tycker jag är nog att byta hela gipsskivan isf.

Knacka loss å lägg upp en ny bild
Hej igen,
Ja det är ju bara att börja o se hur det ser ut
Skall snart påbörjas...återkommer
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej

Det du kan göra är att riva ner.

Förhoppningsvis är de lätta att plocka ner och isf tror jag det räcker att du slipar, målar mm, men det förutsätter att gipsen int går sönder.

Går gipset sönder så byt ut hela gipset alt bredspackla. Men smidigast tycker jag är nog att byta hela gipsskivan isf.

Knacka loss å lägg upp en ny bild
Hej igen började lite lätt att bryta loss men fick omgående ett litet hål....min tanke är nog att byta hela skivan för bästa resultat men är lite osäker på tillvägagångssättet.tanken är att allt kakrl skall bort förutom det i höjd med bänken....det skall sättas kakel på kakel o ny bänkskiva skall in. Kaklad vägg med bortbrutet kakel och synlig skada där ny kakel ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksvägg med delvis borttagen kakelplatta och synligt hål i väggen ovanför bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vesslan71 skrev:
Hej igen började lite lätt att bryta loss men fick omgående ett litet hål....min tanke är nog att byta hela skivan för bästa resultat men är lite osäker på tillvägagångssättet.tanken är att allt kakrl skall bort förutom det i höjd med bänken....det skall sättas kakel på kakel o ny bänkskiva skall in.[bild] [bild]
God kväll

Blir det bara ett litet hål så hade jag spacklat över, utan problem :D
Riv ner allt så är det lättare att se sen (y)
 
Renovering av liten vägg där gammal tapet delvis borttagen, exponerar lim och väggunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis renoverad vägg med borttaget kakel visas, bredvid en vägg med intakt beige kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P Pappa1986 skrev:
God kväll

Blir det bara ett litet hål så hade jag spacklat över, utan problem :D
Riv ner allt så är det lättare att se sen (y)
Så här ser det ut så långt,fått bort det ganska bra på den lilla väggen,hoppas det blir nåt liknande på den större
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
V Vesslan71 skrev:
[bild]
Har nu knackat bort en "ram" för att kunna såga ur o ta bort halva gipsväggen.
Kan man få det enhetligt snyggt genom spackling,pappremsa osv ?
Ovanför är det tapet som är övermålad.[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.