Y
Jag söker 75mm hålsåg för betong. ca 8cm djup. Gärna för snabbchuck.
Lokala uthyrare har det inte.
Borrfirma har men skulle kosta över 4000 för ett hål.
Fick rådet att köpa några billiga och göra det själv.
- Vet ni någon butik som säljer det?
 
Y Yrrol skrev:
Jag söker 75mm hålsåg för betong. ca 8cm djup. Gärna för snabbchuck.
Lokala uthyrare har det inte.
Borrfirma har men skulle kosta över 4000 för ett hål.
Fick rådet att köpa några billiga och göra det själv.
- Vet ni någon butik som säljer det?
Klarar du dig med 73mm så har Jula en som blir betydligt billigare. Dock så verkar det ju som att du bör förborra centrumhålet om man läser recensionerna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189054/
 
Vad skall du ha hålet till?
 
Det heter kärnborr för de dimensioner du vill ta upp.
Kolla på ebay, finns en tråd här på forumet om en kille som tog upp egna hål i ett bjälklag med borr och maskin han köpt på ebay.

Med den där hålsågen från Jula finns det överhängande risk att skären kommer vika sig mot mitten pga av värme och den kommer bli obrukbar.
Du har ju alltid alternativet att borra flera små hål i en cirkel, annars hade jag ringt en hålfirma och gråtit en snabb gång.

Men har du mycket tid över och känner att det ska bli ett roligt projekt så kör på och testa diverse.
 
richardtenggren
PRO-FIT med diamant säljs i 73 och 76 mm säljs ju av Byggmax för 1,4 kkr.
Jag har använt den från jula men då borrade jag i Leca.
 
Y
Ska borra för att använda manschett för täta genomföring av pemslang.
Fabriket som tillverkar manschetten svarade att toleransen är +0 -1
Så hålet får enbart vara 74 eller 75.
 
AXS
Det kommer inte bli så exakt. Krävs det så noga mått får du borra större och fästa något rör i typ plast.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Y
Borrfirman sa att de skulle klara av det så kanske värt kostnaden.

Men jag funderar på om jag kan knacka upp ett större hål. och använda ett 75mm rör och gjuta runt den för sedan lyckas dra loss röret och på så vis få ett perfekt hål utan att behöva borra.

Sedan börjar jag undra hur himla bra dessa manschetter verkligen är om det ska vara så omständligt, måste ju finnas andra lösningar för tät slanggenomföring i brunnsring.
 
Y Yrrol skrev:
Borrfirman sa att de skulle klara av det så kanske värt kostnaden.

Men jag funderar på om jag kan knacka upp ett större hål. och använda ett 75mm rör och gjuta runt den för sedan lyckas dra loss röret och på så vis få ett perfekt hål utan att behöva borra.

Sedan börjar jag undra hur himla bra dessa manschetter verkligen är om det ska vara så omständligt, måste ju finnas andra lösningar för tät slanggenomföring i brunnsring.
Eller gjuta in ett rör med rätt innerdiameter och låta det vara kvar?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Y
funderade också på det. men blir det helt vattentätt mellan bruket och röret?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.