Hej!

Håller på att riva ut de gamla golvet i köket för att lägga golvvärme.

Upprivet köksgolv med synlig mätning av tjockleken på de tvärgående brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis rivet trägolv i kök med synliga golvbjälkar och tvärgående brädor, golvspån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag börjat riva det gamla golvspånet så ser jag att dom har lagt tvärgående brädor uppe på golvbjälkarna. Dessa tvärgående brädor hade jag tänkt riva bort men för att jag ska få upp golvet i samma nivå som tidigare så måste jag hitta på något.

Eftersom att de tvärgående brädorna bygger 4cm så var min tanke att jag kunde köpa vanliga 45×45 reglar och skruva fast i golvbjälkarna och sedan lägga golvspånskivorna på de?

Har inte hunnit riva så mycket än men golvbjälkarna verkar ligga på cc60 och är 65mm breda.
Ser att en golvbjälke(?) har vridit sig lite, är det bättre att dra fast typ en 45×120 i ena kanten på varje bjälke och låta det sticka upp 40mm ovanför dom gamla och lägga golvspånet på det?

Tack!
 
Att lägga på limmade och skruvade 45x45 funkar men (Tänk en skrikande siren) dina befintliga golvreglar är nog inte i våg och då är det lättare att skruva på 45x120 vid sidan om, om du vill ga ett golv i våg.
 
Tänk på att om du skruvar en regel på sidan om så är det bara skruven som bär. Du måste dimensionera detta och använda kvalitetsskruv.
 
Då tror jag de få bli 45×145 på ena sidan bjälken för nu när jag rivit upp allt ser jag att det lutar ca 15mm och bjälkarna var inte direkt plan på ovansidan :p
Vad rekomenderar du för skruv till detta?

Fråga 2 då:
Hur ska jag bete mig efter denna vägg/skorsten?
Det finns ingenting som dom nya golvspånen kan vila på här..
Renoveringsprojekt som visar trägolv och bjälkar med synlig lutning och en angränsande skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att om du skruvar en regel på sidan om så är det bara skruven som bär. Du måste dimensionera detta och använda kvalitetsskruv.
Jag vill såklart göra det så ordentligt som möjligt och vill att det ska hålla.
Vad hade du rekomenderat för skruv för att vara säker på att det håller?
 
Blocket Blocket skrev:
Jag vill såklart göra det så ordentligt som möjligt och vill att det ska hålla.
Vad hade du rekomenderat för skruv för att vara säker på att det håller?
Jag rekommenderar Pondus konstruktionsskruv
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag rekommenderar Pondus konstruktionsskruv
Då får det bli de!
Aldrig hört talas om dom tidigare, vet du hur tätt jag måste skruva? Dubbla rader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.