Hejsan!
Jag har precis ärvt 40.000 km2 mark och funderar på att stycka av tomten för att bygga och sälja flerfamiljs hus! Jag är utbildad rörmokare. så vvs delen har jag koll på!

Jag söker först och främst tips & råd angående billiga och bra modul/lösvirkes hus leverantörer?
Då jag självklart vill få en så bra avkastning vid en framtida försäljning vill jag komma ner så mycket som möjligt i produktionskostnader samt få en bra slutprodukt utan att tumma alltför mycket på kvalitén. Jag har även en del förkunskaper inom byggbranschen som jag känner mig trygg i.

Tack för svar !
Mvh
Danne
 
  • Gilla
Nudel
  • Laddar…
Ärvt 40.000 km2? Helvete! ..... :thinking:(y)

Oavsett, grattis. Stycka upp låter ju rätt. Har du all tid i världen så gör en tomt och ett hus i taget och sälj av när klart. Om snabbare takt önskas, bjud in någon att ta del av vinsten för att få klart saker fortare?
 
40000 km2 är gigantiskt. Inte säker på att det skall stå kvadratmeter? Dvs m2. Vilket är en stor tomt på 4 ha. Kolla gärna upp så att det verkligen är tomtmark och inget annat som kan försvåra avstyckning. Är det något som stavas biotop, äng, fornminnen eller åkermark så är ett big NO att stycka av. Skogsmark är inget problem.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ärvt 40.000 km2? Helvete! ..... :thinking:(y)

Oavsett, grattis. Stycka upp låter ju rätt. Har du all tid i världen så gör en tomt och ett hus i taget och sälj av när klart. Om snabbare takt önskas, bjud in någon att ta del av vinsten för att få klart saker fortare?
Haha sorry lite trött efter en lång dag på bygget! det ska stå 40.000 M2!!! Yes tänker också i dom barnorna. Jag har all tid i världen, och området är i en utvecklingsfas. Tack för svar
 
Silver78 Silver78 skrev:
40000 km2 är gigantiskt. Inte säker på att det skall stå kvadratmeter? Dvs m2. Vilket är en stor tomt på 4 ha. Kolla gärna upp så att det verkligen är tomtmark och inget annat som kan försvåra avstyckning. Är det något som stavas biotop, äng, fornminnen eller åkermark så är ett big NO att stycka av. Skogsmark är inget problem.
Yes det ska stå 40.000 m2! jag har fått papperna från kommunen för att ansöka om ett förhandsbesked. Behöver få ihop en bra vision om vad för hus som ska bygga först innan jag skicka in situations planen och annat, ja det är skog på marken men vet ej va det innebär. Har också kollat på en digital karta som kommunen hade då 60% av marken är inom vattenskyddsområde primär klass. (Det är en liten bäck som man kan hoppa över längs bort från vägen) men det skulle tydligen betyda att det är ett problem så länge inte jag inte gör nån åverkan på bäcken genom mitt bygge, har jag fattat det som. Men måste självklart ha med detta i åtanke Om jag ska bygga!

Finns det något annat sätt jag kan få reda på detta du beskriver med fornminnen och annat. Än igenom att söka förhandsbesked? Tack för svar
 
Inte alltid betyda*
 
Jag hade nog tagit ett snack till med kommunen, ska du stycka av flera tomter är det troligen lite mer än att bara skicka in om ett förhandsbesked, det är en hel del byråkrati innan man kan exploatera ett helt område. Det är en hel del kostnader innan man kan börja räkna inkomsterna...

Kommunen kommer säkerligen kräva att det tas fram en detaljplan för området med tillhörande dagvattenutredning där man tittar på hur bebyggelsen kommer att påverka vattenskyddsområdet.

Kända fornlämningar kan du hitta på https://www.fmis.raa.se
 
  • Gilla
daniel1988
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.