Tänker bygga en lite bastu på tomten, men är lite osäker på grund av läget som är längst ner på tomten. Jag har grävt ut där bastun ska stå och grävt ner cirka 50 cm i ett provval. Det är jord cirka 40 cm sen sand. Som grund tänkte jag 20 cm grus, markduk och leca, men börjar tveka. Marken lutar ner mot där bastun ska stå. Kanske behöver jag plintar? Alla råd mottages tacksamt.

Utgrävd plats för bastu på en lantlig tomt med markerade hörn och lutande terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lalaj
  • Laddar…
Det här blir utsikten från bastun vilket är anledningen till val plats. :)
 
  • Utsikt över en äng och skog som kan ses från en bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
En tanke jag har är att bygga en liten mur och dräneringsrör för att försöka leda bort så mycket av vattnet som möjligt. Är det nödvändigt tro? Oroar jag mig för mycket med tanke på hur liten bastun är? Markeringar som visar planerad dräneringsrutt för vattenavledning vid ett byggprojekt i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lalaj och 1 till
  • Laddar…
om jag tolkar dig rätt så pratar vi om ungefär 2x2 meter?

en variant är att ta bort jorden. ersätta med krossgrus och sen lägga några lecasten på det och ställa bastun överst.

är det 100% säkert mot frost och tjäle? nä men en så liten byggnad är rätt lätt att lyfta ett hörn på med domkraft och justera vid behov.

Ska man göra det helt rätt så är det en plint i varje hörn ned till frostfritt djup.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Ja, det är 2x2 meter. Det får bli den enklare varianten med grus och leca plus några dräneringsslangar.
 
J
Verkligen fin utsikt för bastu!

Beskriv gärna lite om själva bastun i bastu-forumet. 4 m2 och vedkamin (?) med skyddsavstånd kräver lite planering om många skall kunna basta samtidigt...
 
Det stämmer att det är en liten bastu men det är mest jag och frugan som ska basta.
 
Tänkte bara uppdatera med bilder nu när bastun är klar. Måste säga att allt gick jäkligt smidigt med byggsatsen och att installera kaminen. Färdigbyggd bastu med öppna glasdörrar, sittbänkar inuti och en skorsten mot en bakgrund av lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigbyggd bastu med tänd kamin synlig genom glasvägg, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från bastu med solnedgång över skog och fält, reflektion av person i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Härlig utsikt!
 
Hur långt är rökröret? Har för mig manualen säger minimum 20 cm. Klarar du då minimiavståndet till brännbart, alltså bakomvarande vägg?
 
Rökröret är 1,5 meter. Sen är det en vattenvärmare innan rökröret. Det är 25 cm från rökröret till väggen. Har skyddsplåt runt kaminen så där är säkerhetsavståndet 5 cm.
 
Uteplats med en kamin synlig genom det glaserade hörnet; oisolerat rökrör och isolerad skorsten markerade, diskussion om säkerhetsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till att jag undrar är att enligt manualen ska rökröret (det oisolerade röret) ha ett skyddsavstånd på 375mm till brännbart OM det är över den bakre plåten. Samtidigt är jag nästan säker på att jag nånstans läste att minsta längd är 200 mm på rökröret.

Går det att ha ett så kort rör och ändå klara höjden på bakre plåten? Eller godkände sotaren det iaf?

Ska ha antingen den kaminen du har, antar att det är en M3, eller så blir det en Linear 16.
 
Om du satsar på led i bastun se till att montera strömkontakten utanför värmeutrymmet. Har en kompis vars fristående bastu brann ner pga inkompetent elektriker.
Det sorgliga i historien är att bastun bara hann användas en gång.
 
  • Ledsen
Juhani Ahola
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
[bild]
Anledningen till att jag undrar är att enligt manualen ska rökröret (det oisolerade röret) ha ett skyddsavstånd på 375mm till brännbart OM det är över den bakre plåten. Samtidigt är jag nästan säker på att jag nånstans läste att minsta längd är 200 mm på rökröret.

Går det att ha ett så kort rör och ändå klara höjden på bakre plåten? Eller godkände sotaren det iaf?

Ska ha antingen den kaminen du har, antar att det är en M3, eller så blir det en Linear 16.
Tack för synpunkten. Jag ska kolla manualen igen. Sotaren kommer om ett par veckor stå vi har faktiskt inte provat mer än en testeldning som skulle göras för att bränna bort något i kaminen. Kaminen är en M2.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om du satsar på led i bastun se till att montera strömkontakten utanför värmeutrymmet. Har en kompis vars fristående bastu brann ner pga inkompetent elektriker.
Det sorgliga i historien är att bastun bara hann användas en gång.
Tack! Men det blir ingen el alls i bastun. Bara lyktor utanför. Så basic som möjligt
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.