Jag skulle fortfarande vilja veta hur du kunde få startbesked av kommunen för installationen med en kamin som de inte vill godkänna?
 
Troligtvis är det inbakat i hela bygglovet. Så hade vi det, vi angav aldrig vilken kamin. Men jag tror det var med i kontrollplanen att den skulle uppfylla gällande regler. Nu hann vi inte installera nån kamin inom bygglovet så de punkterna ströks.
 
B BGA skrev:
hittade nyss detta:
[länk]
Och vår kamin installerades före 30 sept. Sotaren godkände installationen just 30sept.


Nya regler för utsläpp från vedeldning-Boverket
[bild]


Nya regler från Boverket vid utsläpp vid eldning.


Gäller från 30 September 2019
Det innebär att alla eldstäder måste ha en godkänd energiklassifisering
för att kunna installeras.

Denna kommun är väl som de flesta. Finns både bra, pragmatiska och idioter till tjänstemän där. Bra är det om man har en hållhake på dom. Kan vara en enkel sak som att dom inte svarat på ett mejl, vilket dom är skyldiga att göra.
Bo G
Är det så att de av kommunen utsedda firmorna och dess personal MÅSTE svara på mail?
Jag hade problem med min kontakt, så jag kontaktade en annan på firman, en trevlig herre och så löste sig allt.
 
L Lane skrev:
Troligtvis är det inbakat i hela bygglovet. Så hade vi det, vi angav aldrig vilken kamin. Men jag tror det var med i kontrollplanen att den skulle uppfylla gällande regler. Nu hann vi inte installera nån kamin inom bygglovet så de punkterna ströks.
Ja ungefär samma här.
Jag började bygga 2002. Var själv byggare, byggherre och kvalitetsansvarig. I kontrlplanen står: Eldstad finns inte. Enligt skorstensfejsrmästare NN räcker det om den besiktigas före bruktagande.
Så gick det till på den tiden i denna kommun. Nu är tyvärr det gamla gardet borta och ersatt av unga universitetsutbildade uppkäftiga snärtor.
Tidigare stog kaminen i grannhuset. Nu har har den bara bytt hus och smutsar nog inte ner mer nu än den gjorde innan. Grannen bytte när han byggde om huset - behövde mer effekt och värmelagring.
I mitt hus kommer den endast användas någon vecka under vintern - endast för myseldning.
 
B BGA skrev:
var har jag skrivit att den installerades 30e september? Den måste ju ha installerats innan sotareren godkände den. den installerases i juli.
Jag tänkte som så att installationen först är klar när den är godkänd och alla papper klara. Kanske så kommunen också resonerat?
 
Jag var ute och tittade nu och det var visst en Handölkassetten. Men det spelar ingen roll, eftersom den ligger på 0,15 i CO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.