Har ett gammalt hus på totalt ca 130 kvm som värms upp med en luftvärmepump (Mitsubishi FH35) och elelement.

Huset har öppet mellan alla rum, men inte en ideal planlösning för luftburen värme då det ju bara är dörröppningar och ingen öppen planlösning. Har markerat i rött var min befintliga pump sitter. Den sprider värme bra till övervåningen, vardagsrummet och matsalen, men köket är väldigt kallt. Vill inte ha en luftvärmepump i köket då de ju låter lite, men skulle kunna sätta in en i matsalen där det är grönmarkerat på bilden. Då skulle den ändå blåsa in mot köket.

Men gör det egentligen så stor skillnad att ha 2 luftvärmepumpar? Just nu har jag element på i köket istället på vintern, men på rätt låg värme då jag är snål så det är nog ändå inte mer än typ 15 grader i rummet ;)

Handritad skiss över husets planlösning med befintlig värmepump markerad i rött och potentiell ny pump i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan säkert ha två värmepumpar, men frågan om det är lönt. Om du klarar dig på 15 grader, så kör med elementet.
 
Krokben
Sätter du en i matsalen så kommer den första pumpen i hallen inte jobba lika hårt heller för dem hjälper varandra. Jag ser det inte som något dåligt, enda är väl att det skulle ta lång tid att tjäna in pengarna för den nya pumpen men ur månadskostnad och komfort så är det bra! 21 grader med luft luft är billigare än 15 grader med elradiator.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det inget alternativ att använda en värmeflyttare?
 
Lite konstigt att det är köket som blir kallast. Det borde vara matsalen då luften dit ska passera två dörrposter. Ser ut att vara en bred dörrpost från hallen in till köket. Kanske behöver isoleringen och tätningslister på fönstren i köket ses över?
 
J Josth skrev:
Lite konstigt att det är köket som blir kallast. Det borde vara matsalen då luften dit ska passera två dörrposter. Ser ut att vara en bred dörrpost från hallen in till köket. Kanske behöver isoleringen och tätningslister på fönstren i köket ses över?
Jag tror att all varm luft åker upp för trappan eller rakt in i vardagsrummet (dubbeldörrar, så stor dörröppning), öppningen till köket är lite snett till höger så får intrycket att luften inte riktigt kommer dit.
 
Krokben Krokben skrev:
Sätter du en i matsalen så kommer den första pumpen i hallen inte jobba lika hårt heller för dem hjälper varandra. Jag ser det inte som något dåligt, enda är väl att det skulle ta lång tid att tjäna in pengarna för den nya pumpen men ur månadskostnad och komfort så är det bra! 21 grader med luft luft är billigare än 15 grader med elradiator.
Ja, pump och installation kan jag ju ändå då för strax över 15 000, och då min elräkning på vintern kan vara över 3000 så tänker jag att man kanske ändå skulle tjäna in det under pumpens livstid?
 
G Guson skrev:
Är det inget alternativ att använda en värmeflyttare?
Kanske, vet inte riktigt hur de ser ut eller fungerar, vill helst inte ha något som syns i vardagsrummet.
 
Krokben
komakino komakino skrev:
Ja, pump och installation kan jag ju ändå då för strax över 15 000, och då min elräkning på vintern kan vara över 3000 så tänker jag att man kanske ändå skulle tjäna in det under pumpens livstid?
Det skulle du förmodligen tjäna in! Jag skulle köra på det.
 
  • Gilla
komakino
  • Laddar…
Måste väcka min gamla tråd till liv, utifall någon googlar sig fram till den som också funderar på att göra samma sak. Att sätta in en till luftvärmepump är det bästa jag gjort, gick från att knappt kunna få upp köket i 14-15 grader ens med stödvärme från ett element till att morgonen efter installation råkat få tropiskt varma 25 grader i köket och behöva dra ner effekten på den nya luftvärmepumpen. Upplever mycket jämnare temperatur på hela nedervåningen, utan att någon av de 2 pumparna behöver gå särskilt hårt. Då de inte behöver gå så hårt så låter de heller inte alltför störande. Så om någon har liknande planlösning hemma och funderar på en extra pump så kan jag verkligen rekommendera det!
 
  • Gilla
ElinCa och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.