Hej!
Jag har köpt en enplansvilla på 155kvm som är byggt 2004 med inflyttning i Januari.
Uppvärmningen sker idag med hjälp av golvvärme och en frånlufts-pump (IVT490) som är sedan huset byggdes.

I dag bor det två vuxna, och de har en total förbrukning på ca 24000kWh, vilket för mig låter helt galet högt, då jag själv och min familj (2 vuxna + 2 tonårsbarn) bor i en tvåplansvilla byggd 1975 på 165kvm, med en total förbrukning på ca 12000kWh.

Jag är förvisso lite av en energi-nörd, och har optimerat allt vartefter, men jag har lite svårt att förstå hur man lyckas ha så hög förbrukning på ett nyare hus.

Jag har läst på en hel del och inser att IVT490 inte är den bästa maskinen man kan ha, och att det i teorin kanske till och med är så att kompressorn har gett sig och att den då endast kör med elpatronen.

Okej, nog om background-story.
Äntligt till mina funderingar:

Jag gillar generellt luftvärme-pumpar och har inga problem med nackdelarna som följer, och överväger därför starkt att låta montera en luft-luft som då stöttar upp och avlastar IVT:n.
Min tanke är då IVT:n mer eller mindre ska ägna sig åt att tillverka varmvatten och att endast hålla golven "inte iskalla", men att då den huvudsakliga uppvärmingen ska skötas av luft-värmepumpen.

Hade då tänkt att montera den ovanför ytterdörren så att den sprider värmen bäst, samt att montera ytterdelen på ena väggen med dräneringen kopplad till stupröret/dagvattenavloppet.

Min förhoppning är att kunna sänka elförbrukningen för uppvärmningen radiaklt, kanske halvera den.

Är detta en bra eller dålig ide?
Tänker jag rätt eller fel?

Tacksam för input.
 
  • Enplansvilla med markerade områden för installation av luftvärmepump och ytterdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en enplansvilla med markerad position för en tänkt luftvärmepump ovanför entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan anta att en IVT 490 ger en energibesparing på runt 8000 kWh/år så länge dess kompressor/värmepump fungerar som den ska. Om den är sönder nu så borde normal el-förbrukning i huset vara ca 16.000 kWh/år, vilket också är aningen högt med 2 pers men rimligt om man kanske har det lite extra varm inne. Brukar vara en bra idé att komplettera en traditionell 2 kW frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump bara man får ihop styrningen/regleringen så det blir en god energibesparing. Kanske går att landa på runt 12.000 kWh/år då.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan anta att en IVT 490 ger en energibesparing på runt 8000 kWh/år så länge dess kompressor/värmepump fungerar som den ska. Om den är sönder nu så borde normal el-förbrukning i huset vara ca 16.000 kWh/år, vilket också är aningen högt med 2 pers men rimligt om man kanske har det lite extra varm inne. Brukar vara en bra idé att komplettera en traditionell 2 kW frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump bara man får ihop styrningen/regleringen så det blir en god energibesparing. Kanske går att landa på runt 12.000 kWh/år då.
men idag har de en förbrukning på runt 24000kwh, och har legat där de senaste åren...
Tänker att OM frånluftspumpen nu fungerar så är det ju helt makalöst hög förbrukning för endast två personer.
De hade ganska varmt inne, runt 24grader, men det borde ju inte påverka så mycket.

Skulle vi med fyra personer i det nya huset ligga runt 16-17000kwh inkl allt så skulle jag nog vara nöjd, men jag är rädd för att förkylningen blir mycket högre än så med tanke på deras nuvarande förbrukning, med tanke på att de då bara är två personer.
 
Sänker du värmen 3 grader mot 21 grader så minskar du 15 %. Vilket ger en besparing på 3600kwh. Eftersom du har inte så öppen planlösning. Så gör du nog inte så stor besparing som ca 40% med bara luft/luftvärmepumpen utan möjligen 30%. Så du kan teoretiskt komma i under dit önskemål om du även sänker värmen några grader och sprider värmen med öppna dörrar.

ps. jag har precis beställt en ny luftluftvärmepump. Så jag uppskattar dem också.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.