B
Jag skulle byta uttag utomhus för det gamla hade gjort sitt och upptäckte att det fanns jord framtaget men inte va inkopplat. Öppnade kopplingsdosan och samma sak där. Alla jordar bara låg lösa.

Jag vill VERKLIGEN ha jord i ett uttag utomhus som det ska vara. Så frågan är, hur löser jag det smartast?
 
Med en elektriker.
 
  • Gilla
ToBr
  • Laddar…
Elektrikern får verifiera att det är framdraget från centralen och koppla in.
 
  • Gilla
ToBr
  • Laddar…
Koppla ihop "jordtrådarna" och se till att dom går enda fram till centralen, fattas det tråd någonstans på vägen får du fixa dit en tråd eller byta kabel
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder och 1 till
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Koppla ihop "jordtrådarna" och se till att dom går enda fram till centralen, fattas det tråd någonstans på vägen får du fixa dit en tråd eller byta kabel
Kontrollerade vad som är framdraget och det är bara Nolla och Fas framdraget i VP-röret som går från centralen till kopplingsdosan på vinden. Vit = Fas och Brun = Nolla.

Jag ska tråda om med ny FK för att ha rätt färger. Blå = Nolla, Brun = Fas och Gul/Grön = Skyddsjord.

De utanpåliggande kablarna som är kopplade till utebelysning och uttaget har allihopa rätt färgad jordkabel så det är bara omtrådning till centralen som behövs och sen inkoppling i centralen och kopplingsdosan.
 
B
Såhär ser det ut på vinden för den som är intresserad.
 
  • Elkopplingsbox på en vind med öppna kablar och kopplingsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Märklig kombo med brun och vit som matning, brukar vara svart och vit (när det inte är brun och blå).

Jag tror inte att man bör anta på något som helst vis vilken färg som är fas och vilken som är nolla, det kan nog vara vilken som, jag skulle mätt upp.

Vad har du för ålder på elinstallationen?
Om ditt hus i huvudsak har bruna eller svarta faser och blå nollor, skulle jag använt den vita som dragtråd och dragit in en blå + gulgrön i röret till centralen, och kopplat in den blå som nolla och gulgrön till jordskenan där, sen är det bara att fortsätta koppla ihop som det ska i dosan i bild.

Har du inte blå-nolla och svart/brun - fas i ditt hus, så får man ta en funderare på vilket färgval som blir bäst, det beror lite på vad mer som är kopplat på den här gruppen och vilka färger det är.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märklig kombo med brun och vit som matning, brukar vara svart och vit (när det inte är brun och blå).

Jag tror inte att man bör anta på något som helst vis vilken färg som är fas och vilken som är nolla, det kan nog vara vilken som, jag skulle mätt upp.

Vad har du för ålder på elinstallationen?
Om ditt hus i huvudsak har bruna eller svarta faser och blå nollor, skulle jag använt den vita som dragtråd och dragit in en blå + gulgrön i röret till centralen, och kopplat in den blå som nolla och gulgrön till jordskenan där, sen är det bara att fortsätta koppla ihop som det ska i dosan i bild.

Har du inte blå-nolla och svart/brun - fas i ditt hus, så får man ta en funderare på vilket färgval som blir bäst, det beror lite på vad mer som är kopplat på den här gruppen och vilka färger det är.
Jag har mätt. Den bruna är noll och den vit Fas. Sen de utanpåliggande kablarna har rätt färger. Men det går "fel" färger till en lampa på vinden också. Det är därför det finns två VP rör med samma färger. Jag.tänkte låta lampan vara och dra ny tråd som du skriver för matningen.

Jag håller med om att det ser heltokigt ut med färgerna. Installationen är från 1966 men jag kan inte lova att installationen på vinden är gjort samtidigt som huset. Resten av huset har vit Fas och svart nolla. Där det finns jord framdraget är denna röd.
 
Som sagt försök att vara konsekvent med färgerna så att det blir lika i hela huset, om möjligt. Vit var tidigare lika vanlig som svart som nolla, det var olika på lokal basis.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Som sagt försök att vara konsekvent med färgerna så att det blir lika i hela huset, om möjligt. Vit var tidigare lika vanlig som svart som nolla, det var olika på lokal basis.
Jag har haft det i åtanke vid andra jobb och använt "rätt" färger utifrån husets standard.

Anledningen till att jag väljer att tråda om här till rätt färger utifrån dagens standard är för att samtliga utanpåliggande kablar som är kopplade till den matningen följer dagens standard.

Såhär ser de fasta matningarna ut. Svart nolla och vit Fas (uppmätt)
 
  • Eluttag med öppen vägg där svart nolla och vit fas-kabel syns enligt beskrivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag har mätt. Den bruna är noll och den vit Fas. Sen de utanpåliggande kablarna har rätt färger. Men det går "fel" färger till en lampa på vinden också. Det är därför det finns två VP rör med samma färger. Jag.tänkte låta lampan vara och dra ny tråd som du skriver för matningen.

Jag håller med om att det ser heltokigt ut med färgerna. Installationen är från 1966 men jag kan inte lova att installationen på vinden är gjort samtidigt som huset. Resten av huset har vit Fas och svart nolla. Där det finns jord framdraget är denna röd.
Då skulle jag själv använt den bruna som dragtråd och dragit in en svart och en g/g, den svarta som nolla, som i övriga huset.
(Utan ha hela bilden klar för mig, tyvärr), så känns det som att det troligen blir det bästa.
gulgrön som jord kan man, och bör man alltid använda till skyddsjord, även om det råkar vara röd sen tidigare. Ty med G/g finns det ingen förväxlingsrisk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.