Hej, jag har en sommarstuga som är rätt oisolerad (finns lite), där jag har en diskbänk med lite inkommande vatten, bänkdiskmaskin och en vv-beredare modell mindre. Jag tömmer ju ut vattnet, men skulle ändå vilja ha lite stödvärme för att rören (framför allt diskmaskinen) ej skall gå till fryspunkt.

Däremot önskar jag ju slippa värma hela huset för att få rätt temperatur. Jag funderar då om jag skulle kunna använda mig av smarta hem funktioner. Dvs om jag sätter en termometer bredvid diskmaskinen. Sätter en byggfläkt (eller är det bättre med element?) riktad mot diskbänken, sen sätter viljor att denna byggfläkt skall slå på vid viss temp och av vid viss temp, skulle detta fungera tror ni? Tänker att på så sätt hinner man inte värma upp huset innan ”området” med vatten är uppvärmt då det borde värmas först dit fläkten står vänd.

Tar tacksamt emot inputs om denna tanke

Har även funderat på frostvärmare enbart i köksskåpet med vattenrör, vv-beredare och sen ta bort diskmaskin till frostfritt område, men skulle gärna slippa ta bort var säsong)
 
Tror inte fläkt gör nån nytta när du vill hålla konstant min-temp. Fläkt är snarare för när man ska värma snabbt.

Stäng dörrarna till köket och häng tunga filtar för fönstren. Sen ställ in ett elelement med termostat.

Eller möjligen som du säger enn frostvärmare i köksskåpet och varför inte en till inne i diskmaskinen?
 
C chicketiwowow skrev:
Tror inte fläkt gör nån nytta när du vill hålla konstant min-temp. Fläkt är snarare för när man ska värma snabbt.

Stäng dörrarna till köket och häng tunga filtar för fönstren. Sen ställ in ett elelement med termostat.

Eller möjligen som du säger enn frostvärmare i köksskåpet och varför inte en till inne i diskmaskinen?
Det är ju bara en liten bänkdiskmaskin, så jag tror ej utrymmet är tillräckligt :)

Jag behöver ju ej ha konstant temp, utan bara att den skall slå på om temp går under 5 grader och slå av om den går över 10 grader t.ex
 
N Nygge72 skrev:
Jag behöver ju ej ha konstant temp, utan bara att den skall slå på om temp går under 5 grader och slå av om den går över 10 grader t.ex
Det är ju precis det en vanlig termostat är till för. På om temp är under 5 annars av. Temperaturen i huset ändras ju ganska långsamt när vädret skiftar och tempen sjunker under 5, så en fläkt gör ingen skillnad.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.