På vilken höjd ska vi ha övre respektive undre lavarna om totalhöjden i rummet är ca. 2,40? Vi snackar om att uppnå finsk bastuvärmestandard och inte svensk ;). Fått höra att nedre laven ska vara 0,4 m från golvet men där är det ju svinkallt...
 
Översta laven 100-110 cm från taket och sedan 45 cm ner till den undre. Avsluta med någon form av fotstöd/bänk för de som sitter på den undre laven. Lycka till!
 
Jo, det beror litet på hur lång du är ;) I de finska RT-korten finns en massa rekommendationer hur måtten skall sättas. De rekommenderar 1000-1200 och undre laven 400 under.
 
jag skulle tippa på 45 & sen 90 + att du sänker taket till 200
 
Jag har 2 m i takhöjd
nedersta laven är på 470mmhöjd den andra är 920mm höjd båda är 500 mm djupa
 
Hur har du ventilationen ordnad? Se:
[länk]
Ventilationen finns inte ännu men blir enligt plan i enlighet med bild tre; in under aggregatet och ut under övre laven. Jag menar inte att det är svinkallt (bastun är under byggande) utan att jag inte vill ha laven så lågt-har aldrig badat i en bastu där man sitter med fötterna på golvet utan det brukar då vara minst ett trappsteg.
jag skulle tippa på 45 & sen 90 + att du sänker taket till 200
Taket är redan sänkt med 20 cm så jag skulle hellst inte sänka mer. Känns som att krypa in i ett hål om man går från 2,60 till 2,00 m. Får köpa större aggregat istället.
 
Du skall absolut inte sänka taket. Vi har 2200. Valde det eftersom jag är 1860 lång och vi har 2500 takhöjd i källaren.
 
Alsti18 skrev:
Ventilationen finns inte ännu men blir enligt plan i enlighet med bild tre; in under aggregatet och ut under övre laven. Jag menar inte att det är svinkallt (bastun är under byggande) utan att jag inte vill ha laven så lågt-har aldrig badat i en bastu där man sitter med fötterna på golvet utan det brukar då vara minst ett trappsteg.
Taket är redan sänkt med 20 cm så jag skulle hellst inte sänka mer. Känns som att krypa in i ett hål om man går från 2,60 till 2,00 m. Får köpa större aggregat istället.
Tips: Eftersom du tänker köra med "halvfinsk" ventilation, se till att ha en frånluftsventil (med lucka) i taket som du öppnar efter avslutat bad så kan bastun torka ut snabbare. Vad har du för ventilation i huset?
 
Vad har du för ventilation i huset?
Självdrag (har skorsten och stor täljstensspis +braskamin som vi eldar i) förutom i wc,badrum som har en kanalfläkt och kök som förståss har köksfläkt. Räknar med att kanalfläkten kan klara även bastun (som ligger i badrummet) om man lämnar dörren öppen efter avslutat bad. Men visst kan man ha en stängbar ventil vid taket också...det blir i så fall 8:e ventilgallret på den stackars lilla gaveln... börjar likna en ost ;D
 
Låt den ventilen mynna ut i badrummet (via ventrör) så använder du ventilationen i badrummet. Om du sätter ventilen rakt ut från bastun via ytterväggen så är risken att den ventilen blir en tilluftsventil istället.
 
Ventilationen hänger på vilket aggregat du använder Tylös vill ha den svenska typen av ventilation medans Helo, Harvia och Misa förspråkar den finska då dessa är byggda för detta !

Jag bygger själv nu en bastu med inluft i taket och utluft under laven på 200mm höjd.
utluften är mekanisk dvs jag har fläkt som suger ut!
Jag tänker använda ett Harvia Symphony 6kW
 
De rekommendationer på lavhöjd som har getts här instämmer jag med. Viktigt att tänka på att mäta från taket och inte från golvet. Själv har jag översta laven 118 cm under taket (takhöjd 225 cm), och det upplever jag är lite för lågt. 100-110 cm hade nog varit lagom.

Vad gäller ventilation har jag läst och hört på ett antal ställen att det hänger ihop med val av aggregat. Jag kan inte förstå vari detta sammanhang ligger. Det är sant att Tylö rekommenderar en ventilationsteknik och Harvia med flera en annan, men det hindrar ju inte att man väljer aggregat och ventilationsteknik oberoende av varandra, eller?
 
När de gäller ventilaton och aggregat
Så kan man avnvända havira, helo och misa även på den svenska varianten men tylö kan inte använda den finska varianten då löser övbelatnings skyddet ut säger tylö själva
 
OK, den förklaringen köper jag. Tycker väl fortfarande att det borde fungera. Så varmt borde det inte bli kring aggregatet med den finska ventilationsvarianten, men det är väl inte värt att chansa. Är det någon som provat Tylö med "finsk ventilation"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.