Skall komplettera min utomhusbelysning med ytterligare en lampa.
Tänkte då att enkelt koppla in mig på den befintliga ledningen och dra ny ledning därifrån till den nya lampan.

När jag kaper den befintliga ledningen upptäcker jag att det är en blyinfattad ledning, vilken väl iofs saknar betydelse. Den innehåller tre ledare: En röd, en svart och en grå.

Den nya ledningen består av blå, brun och jord. Har tyvärr inga verktyg för spänningsmätning.

Någon som kan hjälpa mig och tala om hur det skall kopplas?
 
Det går inte att veta. Det går att gissa men det blir inte bra. Ta ett foto på inkopplingen av denna kabeln så får du (kanske) ett vettigt svar.
 

Bästa svaret

MultiMan
Man måste mäta eftersom det kopplats olika genom åren. Jag har sett t ex rött som både tändtråd och jord.

En ok multimeter kostar max ett par hundringar och är mycket användbar.

Har du kvar gamla armaturen så kan du se var den röda var kopplad, jord eller inte.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Ok.
Skruvar ner den befintliga armaturen och kollar.

Tack :)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Har du kvar gamla armaturen så kan du se var den röda var kopplad, jord eller inte.
Gör så.
Tänkte jag skulle slippa det för den sitter så dumt till och är knölig att få ner, men får göra mig det omaket :)
 
Löste det på första försöket.
Nu lyser det så fint och jag slipper snubbla runt i ficklampans sken (y)
 
Hoppas du verkligen verifierade vilken färg som va vilken typ av ledare så du inte bara kopplade och ser att det lyser.
Som bevis på detta kan du ju skriva vilken färg som va tändtråd, nolla och jord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hoppas du verkligen verifierade vilken färg som va vilken typ av ledare så du inte bara kopplade och ser att det lyser.
Som bevis på detta kan du ju skriva vilken färg som va tändtråd, nolla och jord.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hoppas du verkligen verifierade vilken färg som va vilken typ av ledare så du inte bara kopplade och ser att det lyser.
Som bevis på detta kan du ju skriva vilken färg som va tändtråd, nolla och jord.
Jord till röd.
Brun till svart.
Blå till grå.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.