Har haft en rekorderlig solcellsinstallatör på plats för projektering av villa-anläggning

Förutsättningar enl nedan:
Tak = 60 kvm, betongpanna, Azimuth 177, Vinkel 45 grader
Latitud = 57,44 Ingen skuggning

Elförbrukning nu = 13000 kwh (Merpart sommar, pelletseldning)
Elförbrukning planerad = 14500-17000 kwh (Merpart vinter, pga byte till VP & Ute-Spa)

Förslag på installation:
29 st JA Solar, JAM60S02-310/PR/1000V
29 st SolarEdge P300 Optimerare
01 st SolarEdge SE10K Växelriktare
Monteringsmaterial, Elanslutning, Nyckelfärdigt system

Fråga 1
Är detta en lämplig anläggning sett till storlek / effekt / geografisk förutsättning?
Är detta en lämplig anläggning sett till min planerade förbrukning? (Mindre sommar, mer vinter)

Fråga 2
Är det lönsamt att maxa sin anläggning, trots att egenkonsumtionen sommartid kanske endast uppgår till ca 750 kvh/månad. Dvs maximal anläggning för att sälja överskott?

Fråga 3
Jag har fått ett prisförslag på 154000 kr, Nyckelfärdigt system, inget stöd eller rot avdraget.
Jag har försökt sätta ihop exakt samma system på egen hand och ser att produkterna med viss variation kostar ungefär 8000 Euro.
Vilka merkostnader är rimligt att anta om jag köper dessa delar och monterar allt själv.
Tidsåtgång / Kostnad för elektriker att installera växelriktare och förlägga kablage till central ca 10 meter?
Kostnad för byte av mätare / anpassning för att börja leverera? (Nätägare = Vattenfall)

Fråga 3
Om investeringsstöd beviljas, får jag då även vid egen installation fullt stöd för inköpt material + installationskostnad mot styrkande av fakturerade belopp?

Fråga 4
Svårighetsgrad skala 1 - 10, för att montera 48 kvm solpanel på betongtak för (Händig+) person med respektabel verktygslåda och erfarenhet av att i princip ha byggt ett helt hus?
 
Det finns svenskt forum redan för självbyggare av solcellsanläggning
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Du säger du har ingen skugga. Varför i friden namn föreslås då SolarEdgesystem. Det är mycket kostsammare än ett vanligt system med enbart växelriktare och paneler.

Vad är det för märkeffekt på panelerna, är det 310 Wp. Hur fungerar det då med SolarEdge effektoptimerare P300 som bara klarar max 300 W?

Varför föreslår de inte en SolarEdgeväxelriktare på 17 kW en SE17k och SolarEdge tandem-effektoptimerare P650( 1 st effektoptimerare för varje tvåtal paneler). Det blir mycket billigare då för dig om de nu tvungetvis ska kränga på dig ett SolarEdgesystem, som det verkar, du inte alls behöver, då inget som skuggar. Jag tycker inte de verkar riktigt bevara dina intresse som kund. Var det rekorderlig du sa? Det var inte Åsa-Nisse som var där?

Din elmätare är ditt elnätsbolag skyldig att byta kostnadsfritt mot en ny som kan mäta kWh du matar ut på allmänna elnätet.

Givetvis är alla utgifter i samband med installation av en solcellsanläggning solcellsstödsbaserande, dvs fakturan från elektrikern, inköpt installationsmaterial, växelriktare, montagesystem, solarkablar, skruvar etc. Länsstyrelsen kräver att du sänder in kopior på kvitton och fakturor som du yrkar solcellstödet för.

Elektrikerkostnad kan du räkna med 10000 till 15000 kr inkl. moms. Om du monterar panelerna själv.
 
Redigerat:
Kolla även hur många paneler du får plats med om de ligger på lång sidan (vrid de 90 grader typ). Jag fick plats med ganska många fler. Tycker man ska maxa antalet paneler själv.
 
A Arnodt skrev:
Du säger du har ingen skugga. Varför i friden namn föreslås då SolarEdgesystem. Det är mycket kostsammare än ett vanligt system med enbart växelriktare och paneler
Jag blev lite osäker på detta nu. Det finns en rejäl björk på grannens tomt, men inte en chans att den kan skugga någon del av taket på sommarhalvåret då solen står långt över den. Däremot kan den kanske vara i vägen mitt i vinter. Det måste jag självklart undersöka. Och naturligtvis syns ju ingen sol idag, bara för att man är nyfiken...
 
På vintern har grannens björk dessutom troligen inget bladverk utan står naken där och skuggar inte mycket. Om du har SolarEdge effektptimerare P300, som tål max 300 Wp, och paneler på 310 Wp, som Åsa-Nisse-firman föreslår dig, då avsäger sig SolarEdge alla garantier. Det är inte yrkesmannamässigt att föreslå sådant. Men du kanske skrev fel i ditt inlägg, sådant händer.
 
Angående fråga 3

Du får inte montera solcellspaneler själv. Även det arbetet måste utföras av ett elinstallationsföretag.
 
J johansjostrand skrev:
Fråga 2
Är det lönsamt att maxa sin anläggning, trots att egenkonsumtionen sommartid kanske endast uppgår till ca 750 kvh/månad. Dvs maximal anläggning för att sälja överskott?
Är 60kvm den enda ytan du har som är lämplig för solceller?
Om det är det hade jag köpt så effektiva paneler du har råd med, då du inte kan komplettera med flera.
För producera för mycket ström är sällan något problem.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Håller med, Först när de räknade åt mig och la panelerna på kortsidan blev det 32 paneler och 10.5kw. Då var jag inte alls sugen på att skaffa. Men nu med 52 paneler och 16.5kw så blir det mer intressant. Kommer nästan upp till min årliga förbrukning.
Har kollat även 400w paneler men de kostar alldeles för mycket. Men däremot 330w paneler börjar bli vanliga.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.