vi behöver montera ett glidskydd för stege och är ute i sista sekunden som vanligt (sotaren kommer imorgon ;))

Våran stege är för kort för att lutas mot huset så vi går upp via carporten.
Hur fäster man på bästa sätt ett glidskydd där och vad kan man använda som går att få tag på med kort varsel???
Vad är egentligen ett godkänt glidskydd?
 
  • En stege vilande på en carport, nära till ett hus, med ett trädgårdsområde och pallkragar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T toolman77 skrev:
Det finns två huvudsakliga varianter. Två lösa krokar eller en bygel. Båda fästs normalt under takpannor. Jag fick underkännd på min som satt fäst i hängrännan.

[länk]
[länk]

De här varianterna borde passa för ditt tak. Har dock aldrig sett dem i butik

[länk]

[länk]

Ja dom såg ju perfekta ut. Tror bara inte att vi hinner få tag på såna nu...
Kan man prova sätta två rännkrokar i väggen och hoppas på det bästa!?
 
Hemmakatten
Kanske bäst att skjuta upp sotaren besök så att du hinner fixa nåt som är godkänt. Och hur är det med taket på bostadshusen? Vid viss lutning måste även takstege installeras.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det är stegen som ska användas och man är ute efter att göra den godkänd, så ska den även gå förbi taket en meter.
Sen är det många stegar som inte är det och det brukar sällan innebära problem.

Men jag skulle nog också skjutit upp det, risken är annars stor att han vägrar använda den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har satt fast min stege med spännand i läkten när sotarn kommit .
 
Hakar på tråden lite Jag har ett liknande problem/behov. Har ett hus med platt tak. utanför hängrännan sitter det en taksarg som täcker hängrännan och ytterligare 60-cm ner. Sargen är klädd med trapetsplåt men det finns träribb bakom som känns stabilt nog att ställa stege mot och skruva glidskydd i. En produkt liknande den från CW som länkas ovan skulle nog funka. Finns det någon som sett liknande lösningar från andra leverenatörer? Antingen tvärgående på det sättet eller två separata krokar kan funka
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.