Vad är det jag har missat när det gäller spjällmotorer? Jag syftar på prisbilden. I min värld är det en väldigt enkel teknik och priset borde vara därefter men när jag kollar på diverse sajter så verkar det ju vara högteknologi de säljer?

Då det är en okänd värld för mig så tänker jag att det är lika bra att fråga här direkt. Det finns säkert någon som redan sonderat marknaden och som har ett bra tips på lämplig inköpskanal? Jag är ute efter en enkel spjällmotor, 230 volt, som kan vrida 90 grader när den får ström och som är fjäderbelastad så den går tillbaka när strömmen bryts. Behöver inte vara någon stark historia, den ska bara sköta ett enkelt spjäll.
 
MultiMan
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Vet inte vad du anser billigt, men detta är väl ok: [länk]

Bara att leta vidare på Ebay eller kanske Amazon. Där brukar jag handla och hittar det mesta.
Du har helt rätt i att "billigt" är ett väldigt relativt begrepp. Tackar för länken men jag behöver enbart motorn. Spjällfunktionen fixar jag själv. Mitt problem är väl snarast vad man ska söka på? Finns ju mängder med olika modeller som jag inte riktigt förstår syftet med?

Min fundering över priset hänger nog samman med att jag tycker att det är en så fruktansvärt simpel funktion som ska uppfyllas.
 
MultiMan
Redan länkat fler utan spjället.

Ingen aning på dina frågor, kan ingenting om spjällmotorer mer specifikt.

Du har fortfarande inte angett ett, för dig, rimligt pris.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Redan länkat fler utan spjället.

Ingen aning på dina frågor, kan ingenting om spjällmotorer mer specifikt.
Tackar!
 
MultiMan
Eftersom motorn ska kunna ställa vinkel gradvis är det antagligen en stegmotor, t ex sådana som sitter i ventilationsanläggningar i bilar (och i gamla floppydiskar om någon minns det) och därför blir de alltid dyrare än "vanliga" motorer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom motorn ska kunna ställa vinkel gradvis är det antagligen en stegmotor, t ex sådana som sitter i ventilationsanläggningar i bilar (och i gamla floppydiskar om någon minns det) och därför blir de alltid dyrare än "vanliga" motorer.
Jo, jag anar att det är något jag missar i det här. Därmed är det också svårt för mig att säga var jag anser vara ett rimligt pris, bara att jag konstaterar att det är "fler pengar än jag trodde" för en spjällmotor.
 
Jag har ett par av denna modell som blev över från ett projekt som inte blev av. 100mm rör.
 
  • Belimo LF230 motorventil med 100mm anslutningsrör för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hela löste sig med att jag köpte ett par begagnade av Härryda2015 här ovan.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.