Hejsan.

Behöver lite utbildning och råd angående vårt vattenburna värme system.

När vi flyttade in Var det ett väldans rinnande och bubblande i ett element (vilket är luft). ett element var bara varmt på ena halvan (också luft).

dessa element står på översta plan i suteränghus, där FVP står på undervåningen.

Tittar vi sedan på FVP. så ser man inte exp. trycket och det har jag inte tagig reda på vad det ligger på. System trycket låg på 2 bar och pumphastigheten var inställd på 3:e. den högsta hastigheten

Jag har läst en hel del i detta forum och lärt mig massor. Bla så vet jag hur jag avluftar systemet, och det hjälper med tanke på ovanstående element bekymmer.
Men det hela återkommer ständigt inom 1-2 veckors period.

Ang. system trycket har jag sänkt det till 1 bar efter att ha läst inlägg om tryck och höjd förhållanden

för skojs skull testade jag att vrida ner pump hastigheten till 2:a hastigheten och körde en hel avluftning av alla element. Av detta kom jag fram till att bubblandet i elementen återkom inte lika fort som innan, men ett litet vinande ljud uppstod som kompensation.

Nu när det är kallare ute återkommer bubblandet igen.

Frågan är om jag pillar för mycket *S* det är ju så man lär sig ;)

Men lite info om vad bubblandets återkomst kan bero på, om systemet har en för kraftig rör krök nån stans? om något läcker ut i systemet. om det är värmen som expanderar osv.

Varför var trycket på 2 bar i systemet?

Vilken funktion spelar pumpens olika hastigheter?

 
Prova att lufta elementen med cirkulationspumpen avstängd. Glöm inte att fylla på mer vatten innan du startar pumpen. ;)
 
Avlufta systemet gör jag alltid med pumpen avstängd.
 
Du måste ha tillräckligt med tryck i anläggningen vid drift, för att säkerställa att även när vattnet är som kallast, och trycket alltså som lägst, sugs inte luft in i rören igen någonstans.
 
apersson850 skrev:
Du måste ha tillräckligt med tryck i anläggningen vid drift, för att säkerställa att även när vattnet är som kallast, och trycket alltså som lägst, sugs inte luft in i rören igen någonstans.
Oj nu sa du något som jag inte hängde med på.
Jag brukar pusta & frusta upp trycket lite högre genom att fylla på med mer vatten innan jag luftar, sedan kan det hända att jag får fylla på en skvätt till när jag håller på.
sedan när jag startar igen ser jag till att trycket ligger på 1 bar.
Var det detta du menade?
 
Men det hela återkommer ständigt inom 1-2 veckors period.
Du måste ha ett läckage någonstans, ett värmesystem behöver normalt fyllas på 1 gång om året. rogge
 
rogge_vvs skrev:
Men det hela återkommer ständigt inom 1-2 veckors period.
Du måste ha ett läckage någonstans, ett värmesystem behöver normalt fyllas på 1 gång om året. rogge

Hur kan man kolla det? vart och om det är leckage någonstans. Finns det normala ställen där det brukar vara läckage, så man kan titta där först?
 
Det första man märker är ju om det är blött någonstans? Normala ställen finns inte förutom om du har expansionskärl på vinden men du har ju en FVP så du bör ha exp-kärlet under/över pannan.
rogge
 
Har du rätt förtryck i exp.kärlet??

Det sitter en luftnipel under kärlet (om det är ett tryckkärl) nipeln är lika som till bildäck.. Kolla trycke i kärlet då systemet är trycklöst o då bör det va runt 0,5-0,7 bar i blåsan..
 
2an skrev:
Har du rätt förtryck i exp.kärlet??

Det sitter en luftnipel under kärlet (om det är ett tryckkärl) nipeln är lika som till bildäck.. Kolla trycke i kärlet då systemet är trycklöst o då bör det va runt 0,5-0,7 bar i blåsan..

Ja det har jag sett nippeln under exp.kärlet. Men måste jag göra systemet trycklöst?
Kan man inte bara koppla på mätare. eller det visar fel då?
Hur tömmer jag systemtrycket? samma som att lufta elementen tills mätaren visar noll'?
Hur gör jag det och får jag upp trycket igen bara genom att fylla på vatten. Har trott att man alltid skall ha tryck i systemet,


Jag kan gå nogrant igenom alla rör, men jag tvivlar på att det är blött någonstans, kanske i FVP i så fall men då jag tittat där har det varit torrt.
 
Amicus skrev:
Ja det har jag sett nippeln under exp.kärlet. Men måste jag göra systemet trycklöst?
Kan man inte bara koppla på mätare. eller det visar fel då?
Hur tömmer jag systemtrycket? samma som att lufta elementen tills mätaren visar noll'?
Hur gör jag det och får jag upp trycket igen bara genom att fylla på vatten. Har trott att man alltid skall ha tryck i systemet,
Du tappar bara ut till mätarn är på 0 sedan mäter du trycket.. Kommer det vatten ur ventilen så är blåsan trasig = byte.. Sen fyller du systemet till 0,6-0,8 bar igen o luftar systemet igen om ev luft kommit in..
 
Vissa installationer (som min) har ventiler, så att man kan släppa ut vattnet ur tryckexpansionskärlet utan att tömma resten av systemet. Det beror på hur förutseende rörläggaren har varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.