Bor i en 80-tals 1½-plans villa i södra Sverige. Vi köpte fastigheten för ungefär ett år sedan och har hunnit bekanta oss en del med huset under det senaste året. Huset har mekanisk frånluft från kök, toaletter och en garderob. Tidigare ägare har satt in en kamin som jag tror jag har lyckats identifiera som en IA SE Bohus Contura (den installerades 1996 vilket stämmer med när den kaminen producerades, även utseende är samma). Den har separat tilluft utifrån och borde således inte påverka luftsystemet i huset. Kaminen har spjäll som stryper tilluften till kaminen, d.v.s. inget spjäll i rökkanalen efter kaminen.

Till vårt problem, vi har en längre tid stört oss på att det drar väldigt kallt och läcker från kaminens tilluftsintag, efter en okulär besiktning tidigare i år så konstaterade jag att det berodde på att de som installerade kaminen inte var så noga med att täta runtomkring röret som går till spisen. Med det menar jag att själva röret till kaminen var tätt och väl anslutet till kaminen. Däremot var det fritt blås rakt in i huset bredvid röret (uppskattningsvis 10cm^2 yta rakt igenom). Så i helgen när det började bli lite kallare ut så tog jag tag i saken och tätade ordentligt, detta gjorde jag igenom att använda plastfolietejp runt röret och husets diffusionsspärr för att få det tätt samt fylla på med isolering runt röret. I samma veva passade jag även på att dreva runt en av ytterdörrarna som tidigare ägare nyligen bytt (senaste 5-10 åren), tydligen ansåg inte tidigare ägare att det här med drev är något att ha, vilket leder till ofantligt kalldrag längs golvet vid den dörren samt att alla skogens insekter kryper in nu när det börjar bli kallt ute.

Allt detta gjordes i lördags, och igår kväll så noterade vi att det började lukta rök i rummet där vi har kaminen. Det är ganska uppenbart för mig nu att hålet vid kaminen och avsaknaden av drev runt dörren var del av husets tilluftsintag, vilket nu är satt ur balans. Detta gör att luften istället går in igenom skorstenen, ut igenom kaminluckan och in i huset. Fömodligen är det också en kombination av vindriktning, igårkväll låg vinden på sidan där kaminen och tilluften till den är.

Till mina frågor; 1. verkar min analys stämma? 2. Vad kan jag göra åt detta, förutom att öka tilluften på övriga ställen. Spontant känns det som att själva kamininsatsen ska vara tät och inte läcka luft från skorstenen. Misstänker att packningar runt lucka och askuppsamlare behöver bytas? Om så är fallet, vilken tjocklek är rätt tjocklek för vår kamin? Är Biltemas kaminpackningar något bra?

ia-se-bohus-contura.jpg
 
Har lite av samma problem, ftx och när jag lägger igång köksfläkten kan lite rök lukt komma från spjället i rök kanalen.

Skall testa och fixa med en friskluftkanal i bastun så den får balansera undertrycket.

Har läst någonstans att man får inte täta kaminen till 100% risk för kolmonoxid, vet ej om det stämmer.
 
K kettu skrev:
Har lite av samma problem, ftx och när jag lägger igång köksfläkten kan lite rök lukt komma från spjället i rök kanalen.

Skall testa och fixa med en friskluftkanal i bastun så den får balansera undertrycket.
Nu är jag ingen expert på FTX ventilation och aggregat, snarare långt ifrån, men ska inte FTX aggregatet känna av att köksfläkten är igång och således minska frånluften?
K kettu skrev:
Har läst någonstans att man får inte täta kaminen till 100% risk för kolmonoxid, vet ej om det stämmer.
Har också hört det, fast vad jag förstår gäller det bara kaminer/eldstäder som tar sin tilluft från huset, d.v.s. inte som i mitt fall som har tilluft utifrån. Om man har extern tilluft ser jag inte hur kolmonoxid skulle kunna leta sig in i huset i någon större mängd (förutsatt att allt är tätt som det borde vara).

Angående vår situation så kollade jag noggrannare idag när jag kom hem och noterade att där är en packning på spisluckan men att där ändå är ca 1-2mm glipa vid öppningssidan, den borde förklara en hel del. Efter ytterligare inspektion så visar det sig att mekanismen som låser luckan inte är ordentligt åtdragen och därför inte stänger helt. Har åtgärdat det nu och allt verkar sluta tätt. Återstår att vänta några dagar för att se om det blir skillnad :)
Närbild på en spislucka med en synlig 1-2mm glipa vid öppningssidan, vilket indikerar otäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en defekt låsmekanism på en spislucka med synlig glipa och slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är endast då kaminen brinner ordentligt och luckan är stängd som kaminens uteluftintag kan hjälpa. Att försöka täta bort 100% av baksuget ut från kaminen är svårt men är såklart värt att prova. kolla då åxå att sidoglasens packningar är intakta. Däremot är det undertrycket som bör minskas och/eller att du eldar mer frekvent och öppnar lite på ytterdörren de första 10 minuterna när du tänder.. Har du enbart frånluft så blir problemet ännu större då huset behöver ha minst 10-15 Pa undertryck för att friskluftsventilerna (tex fresch 80) ska fungera . Har du även sådana ventiler i sovrummen på övervåningen bör undertrycket ökas med ytterligare ca 4-5 Pa till vilket gör det ännu enklare för luften att ta sig in i även små otätheter i huset och i kaminkonstruktionen. Har du tex ett hus på 140 kvm så ventileras detta med ca 45 liter luft/sek. En friskluftsventil brukar släppa in ca 5 l/s vilket innebär att det skulle behövas ca 8-9 st friskluftsventiler i huset för att ersätta den luft som sugs ut. Skulle köksfläkten startas skulle 4-5 ggr så många luftintag behövas vilket naturligtvis inte är uppnåeligt.FTX-system minskar såklart undertrycket markant och är en förutsättning för att övervåningens rum ska kunna ventileras tillfredsställande.
 
Ja, att få det 100% tätt blir nog mer eller mindre omöjligt. Måste dock säga, såhär lång så har den enkla fixen med att fixa luckan gjort stor skillnad. Luktar endast rök direkt vid kaminen och någon meter ifrån är det ytterst svag doft. Men, me de sagt så håller jag med, mer tilluft eller att dra in ett FTX står på önskelistan.
 
J JSten skrev:
Ja, att få det 100% tätt blir nog mer eller mindre omöjligt. Måste dock säga, såhär lång så har den enkla fixen med att fixa luckan gjort stor skillnad. Luktar endast rök direkt vid kaminen och någon meter ifrån är det ytterst svag doft. Men, me de sagt så håller jag med, mer tilluft eller att dra in ett FTX står på önskelistan.
En rökgasfläkt på minfart löser ju garanterat olägenheterna men den kostar en del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.