Hej,

Är det någon som har ett konkret tips på var jag kan köpa en huggkubbe i närheten av Malmö?

Obs, konkreta tips, inga ”åk till närmsta lantbrukare och fråga om du kan plocka på dig en huggkubbe från gården” tack
 
C
Tänkte föreslå att du skulle åka förbi närmaste bonde, men nu ser jag att det alternativet inte är välkommet.
Synd, är nog annars det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Du och 19till och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur får man tag på ved dom behöver klyvas utan att samtidigt få tag på en huggkubbe?

Vedförsäljarna måste börja ta sitt ansvar!
 
  • Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Hur får man tag på ved dom behöver klyvas utan att samtidigt få tag på en huggkubbe?

Vedförsäljarna måste börja ta sitt ansvar!
Vem hugger ved själv idag när det finns gymkort ? ;)
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vem hugger ved själv idag när det finns gymkort ? ;)
Finns det vedhuggarmaskin på gymmet? Så att man kan öva på swingen? Gärna med olika svårighetsgrader tex. rakvuxen gran eller en riktigt sur gammal almknuta..
 
R Rkarlsson skrev:
Vem hugger ved själv idag när det finns gymkort ? ;)
Tragiskt för att det i viss utsträckning är sant, har en bekant som beklagat sig över hur jobbigt det var att klippa gräsmattan med "vanlig" gräsklippare (klippo) så han var tvungen att skaffa en robotklippare. Det är tydligen mycket bättre att lägga pengar på gymkort och köra 15-20min med bil enkel resa för att springa 30min på löpband. Dessutom finns det mkt fina gång/spring/cykel-vägen och motionsspår precis utanför dörren....

Hugga ved är ju kanonsysselsättning, vet inte vad det är, men jag finner det rogivande/trevlig sysselsättning.

EDIT
Glömde det egentligen tipset....
Jag gjorde en "huggkubbe" av 100x100 stolpar som jag staplade i kors, då fick jag något som var "100 plant/parallellt" och i måtten jag vill ha för att fästa ett rejält däck ovanpå. Att hugga i däck eller iaf någon form av anordning som håller ihop veden är helt överlägset. Att slippa hålla på och plocka upp vedträna igen när man de ska delas "en gång till". Bara fyll däcket med ved och svinga på, töm när allt är delat och i med en ny laddning. Jag lämnade lite glipor i mitten/emellan, små nog för att dimensionen på ved jag vill ha inte ska trilla ner, men stora nog att mycket av skräpet ramlar igenom, så får man inte det kvar i bildäcket (jag skruvade fast mitt däck, men det är väl kanske tveksamt om det faktiskt behövs, i så fall är det ju lätt att lyfta på däcket och fösa ner allt skräp).
 
Redigerat:
  • Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hugga veden är helt ok, värre är det att stapla in den i vedboden, tur att man har barnbarn:crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte föreslå att du skulle åka förbi närmaste bonde, men nu ser jag att det alternativet inte är välkommet.
Synd, är nog annars det bästa alternativet.
Med tanke på att det antagligen finns mer än en bonde utanför Malmö, och att jag inte är sugen på att köra förbi varenda en, så kanske du har ett konkret tips på vem jag kan köra förbi? Namn och adress, tack.
 
R Rkarlsson skrev:
0,32 sek på google =)
[länk]

200 riksdaler skall dem ha. Leverans till Malmö.
350kr billigaste frakten, totalt 550kr. Känns som att det går att få tag på billigare.
 
S
jag gjorde en stor 4-kantig huggkubbe av överblivet matrl , några lecablock o hatt på dem av 45mm plankstumpar
 
H hus12345 skrev:
350kr billigaste frakten, totalt 550kr. Känns som att det går att få tag på billigare.
Hur kan du känna det? Uppenbarligen har du ju då andra källor till huggkubbe...

Jag bor på östra sidan men har tyvärr inga på lager.. utom en som är målad med tuppblod.
 
Redigerat:
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Tragiskt för att det i viss utsträckning är sant, har en bekant som beklagat sig över hur jobbigt det var att klippa gräsmattan med "vanlig" gräsklippare (klippo) så han var tvungen att skaffa en robotklippare. Det är tydligen mycket bättre att lägga pengar på gymkort och köra 15-20min med bil enkel resa för att springa 30min på löpband. Dessutom finns det mkt fina gång/spring/cykel-vägen och motionsspår precis utanför dörren....

Hugga ved är ju kanonsysselsättning, vet inte vad det är, men jag finner det rogivande/trevlig sysselsättning.

EDIT
Glömde det egentligen tipset....
Jag gjorde en "huggkubbe" av 100x100 stolpar som jag staplade i kors, då fick jag något som var "100 plant/parallellt" och i måtten jag vill ha för att fästa ett rejält däck ovanpå. Att hugga i däck eller iaf någon form av anordning som håller ihop veden är helt överlägset. Att slippa hålla på och plocka upp vedträna igen när man de ska delas "en gång till". Bara fyll däcket med ved och svinga på, töm när allt är delat och i med en ny laddning. Jag lämnade lite glipor i mitten/emellan, små nog för att dimensionen på ved jag vill ha inte ska trilla ner, men stora nog att mycket av skräpet ramlar igenom, så får man inte det kvar i bildäcket (jag skruvade fast mitt däck, men det är väl kanske tveksamt om det faktiskt behövs, i så fall är det ju lätt att lyfta på däcket och fösa ner allt skräp).
hehe jag fick fixa en robot då vi fick smått. Umgås hellre med honom än och klipper gräset så jag tar på löparskorna när ha lägger sig =) gym är överskattat.
 
H hus12345 skrev:
350kr billigaste frakten, totalt 550kr. Känns som att det går att få tag på billigare.
Ta bilen och ta med kärringen/gubben/kompis/mamma eller pappa och kör en trevlig dagstur med käk ute så passar du på att handla en kubbe.

Var får du tar i veden du skall klyva+ Är det från egen trädgård så kan du väl försöka göra en större kubbe ?
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Finns det vedhuggarmaskin på gymmet? Så att man kan öva på swingen? Gärna med olika svårighetsgrader tex. rakvuxen gran eller en riktigt sur gammal almknuta..

Borra h¨ål i yxan och i med krok så kan du köra i alla vajermaskiner =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.