S
Cecilia R: Absolut, jag haft mycket nytta av detta forum. Dryga människor finns även på de bästa av ställena...
 
DanielF skrev:
Parkträdgård? Om du menar den delen som var sly längst bort i trädgården så har du nog rätt. Det var nog 150 år sedan någon gjorde något i den delen. 90% av gräsmattan är orörd.

Intressant att du tror din lösning på vårt värmesystem är bättre än det som vi och en väl etablerad firma kommit fram till. Du tror inte att vi spanat på alla möjliga lösningar innan vi bestämde oss? Vi är faktiskt glada att de skövlade bort slyn längst bort, den var helt oanvändbar och sunkig. Nu är trädgården betydligt större och trevligare.

Du får gärna komma över och titta hur det blivit, så kan jag se om du är lika trevlig i verkligheten.

Här är en bild på den så kallade "parkträdgård från sekelskiftet 18-19hundratalet" som vi skövlade. Man ser tydligt hur de 150-åriga ekarna ligger på hög. :D
[bild]


Bild på hur jordvärmen är lagd
[bild]

Måste erkänna att skövlingen fortfarande pågår i parkträdgården...
Denna gången demoleras den av en dum idé jag fick när jag ville leda bort dagvattnet som bevattnat huset sedan sekelskiftet 18-19hundratalet. :)
[bild]
Nä nu djävlar.... är det inte en "ZELI latinimus hybris" som tittar fram där... och den har ni skändat med lite jordvärmeslang!
Man blir upprörd!!!!!
 
Traktordäcken som ligger på vagnen kan vara av intresse. Vad är det för dimension på dem och hur många lager har de (står typ PR8 eller PR10 eller liknande där dimensionen står)?. Sen beror det ju i.o.f.s. på vilket skick de är i dvs om de är totalt uttorkade eller ej.
 
S
pera46569 skrev:
Traktordäcken som ligger på vagnen kan vara av intresse. Vad är det för dimension på dem och hur många lager har de (står typ PR8 eller PR10 eller liknande där dimensionen står)?. Sen beror det ju i.o.f.s. på vilket skick de är i dvs om de är totalt uttorkade eller ej.
Vi ska ta en titt senare idag!
 
Jag tycker väl inte att du har skövlat så hiskeligt. Värre var det när jag fick se bilder på hur vår trädgård såg ut strax före förre ägaren köpte det. Fullt med välväxta välskötta fruktträd och en utsökt vacker rabatt med gammaldags enorma tulpaner i olika starka färger. Rabatten låg inte mot husgrunden utan mot staketet mot grannen.
Som staket mot gatan fanns ett mycket välunderhållet "skrotstaket", gjort av det som blev kvar av plåtar man stansat ur kylfläktsembryon ur, från tidigt femtital.

Dumfan sågade ner alla träd, grävde bort tulpanena och planterade i stället två syrener och ett to-talt värdelöst prydnadspäronträd (som i och för sig är otroligt vackert när det blommar (i en vecka) men ger frukter som varken fåglar eller sorkar vill ha). En syren dog dessutom.
Staketet hade han satt en häck framför så det inte gick att underhålla, och det hade därmed fått oreparabla rostskador när vi köpte huset. Men det syntes inte pga den jävla häcken.

Allt det här fick jag veta när vi hade bjudit in dottern till mannen som byggde huset 1949, för dels visste hon ju allt, fram till 2001, dels hade hon med sig många fina bilder. Jag blev så irriterad så jag fick ont i magen... Jädrans töffe.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
S
Körde ner de sista originalväxterna igår... om någon vill ha så är det bara att hämta. De ligger i en hög, så det är bara att välja och vraka bland rariteterna. :D
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vill bara tacka DanielF för lugna och humoristiska svar, som förgyllt min kväll. Det tar mer tid att skriva ett uttänkt svar och tom ta några kort, än att bara fräsa tillbaka. Men det är fan så mycket roligare. För alla.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Vill bara tacka DanielF för lugna och humoristiska svar, som förgyllt min kväll. Det tar mer tid att skriva ett uttänkt svar och tom ta några kort, än att bara fräsa tillbaka. Men det är fan så mycket roligare. För alla.
Håller helt med!
 
Lite allmänna kommentarer:
Objekt 1: Fyrhjulavagn, Traktordäck, pallar och etternitplattor
Fyrhjulavagn: Brukar kunna säljas för en skaplig penning beroende på skick. Det saknas lämmar på ditt exemplar. Se om du kan hitta dem, även om de är rötna kan de öka värdet ordentligt på vagnen. Vagnen har uppskattningsvis en kapacitet på mellan 4 och 6 ton. Dessa vagnar är oerhört attraktiva i bra skick.
Traktordäck: Däcken ser ganska fräsha ut, borde vara ganska lätt att sälja. Ofta brukar bönder köpa in gamla hjul för att modifiera till dubbelmontage.
Pallar: Pallar kan vara förvånansvärt värdefulla, eller bara rent virkespris beroende på om det är europapallar eller inte samt skick.
Etternitplattor: Dessa är klassade som miljöfarligt avfall. Ta det försiktigt med dessa. Det kostar pengar att göra sig av med dessa, och om man inte gör sig av med dem på rätt sätt riskerar man dryga böter.

Objekt 2: En radsåningsmaskin, troligen för betor eller morötter. Finns drivor av maskiner av denna typ ute runt gårdarna. Blir troligen svårt att sälja den

Objekt 3: Kakelugn: Utan metalldetaljerna kan det bli svårt att sälja ugnen. Det brukar normalt sett vara metalldetaljerna som först försvinner och det som folk letar efter. Med rätt köpare, exempelvis någon som tillverkare egna metalldeltajer, kan den troligen få iväg den ändå. Ingen aning om pris.

Objekt 4: Stolpar, Staket och element.
Stolparna är platsgjutna, vilket betyder att det är väldigt tunga och opraktiska att omplacera. Detta gör att värdet för dessa är väldigt lågt.
Staket: Om det är galvat kan du nog få nån hundralapp för det eller så, om det är ogalvat kan du nog köra de till skroten på en gång.
Elementen kan du troligen få en slant för om på blocket om man hittar någon som renvorerar ett hus, förutsatt att elemten är hela och har lite rost, de ser bra ut på bilden.

Objekt 5: Behöver nog gräva ut den ur timmret för att se vad det är. Ser ut som en väldigt primitiv hemgjord ytsåddmaskin. Hjulen kan ha lite värde.

Objekt 6: Galvad latrintunna. Att den är galvad gör att det antagligen finns något värde i den. Om den inte var galvad skulle den inte finnas kvar. Tunnor av denna typ står det fortfarande många runt om i landet och värdet är troligen ganska lågt.

Objekt 7: Massor av hjul. Blandat lastbilshjul och andra. Gamla utslitna hjul. Kan finnas värde i en del av dem (speciellt lastbilshjulen vars fälgar ser fina ut), men några av dem ser det ut som man riskerar att behöva betala återvinningsavgift för, vilket troligen är orsaken att de står där de gör.

Objekt 10: Ser ut som en gösselblandare, har svårt att se att de skulle finnas något värde i den. Varken galvad eller rostfri = Nästan värdelös.

Objekt 11: Det verkliga värdet är antagligen diesel som ligger och skvalpar i botten. Men gör inte misstaget att hälla de direkt i bilen. Om de stått där ett tag riskerar det att finnas avlagringar = Filtrera.
 
matsv201 skrev:
Lite allmänna kommentarer:

Objekt 5: Behöver nog gräva ut den ur timmret för att se vad det är. Ser ut som en väldigt primitiv hemgjord ytsåddmaskin. Hjulen kan ha lite värde.
Ser du inte att det är en Ysta Yrsa gödningsspridare?

Objekt 7: Massor av hjul. Blandat lastbilshjul och andra. Gamla utslitna hjul. Kan finnas värde i en del av dem (speciellt lastbilshjulen vars fälgar ser fina ut), men några av dem ser det ut som man riskerar att behöva betala återvinningsavgift för, vilket troligen är orsaken att de står där de gör.
Någon återvinningsavgift behöver man inte betala för däck! Det är redan betalt vid köpet. Din lokala återvinningsstation eller däckhandlare tar emot däcken gratis, dock skall de vara avskilda från fälg i annat fall får du betala för arbetet att ta dem fån fälgen

Objekt 10: Ser ut som en gösselblandare, har svårt att se att de skulle finnas något värde i den. Varken galvad eller rostfri = Nästan värdelös.
Hur kan du få denna dragbalk/dragbom för slättharv att bli en gödselblandare??
 
matsv201 skrev:
Lite allmänna kommentarer:
Etternitplattor: Dessa är klassade som miljöfarligt avfall. Ta det försiktigt med dessa. Det kostar pengar att göra sig av med dessa, och om man inte gör sig av med dem på rätt sätt riskerar man dryga böter.
Det är gratis att dumpa den på tippen här i Falun för privatpersoner, och troligen på rätt många andra ställen också. Fast har du ett eternittak så spara dem som reserv.
 
Var finns dessa grejer?
Stad län? Kanske är intresserad av några grejer? :) mvh Andreas.
 
S
Trappa skrev:
Hus går att renover men gamla orginal växter är oersättliga.
Så nu är vart enda "originalväxt" borta efter två omgångar med harven. Tänkte köra en extra gång om någon vecka för säkerhets skull. :)
Snart blir det en liten fotbollsplan åt barnen!
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Föremål 2: Traktorbihang
Det är en Precisionssåmaskin!
Enkelt uttryckt är det en såmaskin till grödor du inte tröskar utan plockar upp tex betor, morötter, lök etc.

Föremål 5: Ytterligare traktorbihang

Är en bogserad gödningsspridare. Med största sannolikhet en Ysta Yrsa gödningsspridare
[bild]

Föremål 10: Traktorbihang
Detta är en dragbalk till slättharv. Små sektioner av harvar som hänger på balken,
[bild]

Föremål 12: Två plåtar av något slag...
Gnistskyddsplåtar som man hade under / framför sin vedkamin

Man ställer sig frågan vad ni gör på landet? Det verkar inte som ni har koll på någonting!
Är slättharven kvar och tänkt säljas så är jag intresserad?.
 
S
Båda "original" ladorna och föremål är borta sedan länge, endast den murade ladan är kvar och renoverad. Nu bygger jag en verkstad och en ridbana...


Renoverad murad lada bredvid byggnation av verkstad och planering av ridbana på lantgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.