Jag har 250-300 takpannor (tegel) som måste kapas (två ränndalar, valmat tak på utbyggnad + översta pannraden).

Är det verkligen vettigt att göra detta med vinkelslip och diamantklinga?

Jag överväger två andra alternativ:

1. Sätta diamantklinga i bordssågen
2. Köpa en riktig kakelkap (inte bauhaus 500SEK leksak)

Jag skall kakla/klinka en hel del de närmaste åren så #2 behöver inte vara helt bortkastad - dessutom går den ju att sälja när man är klar.

Vad säger expertisen?
 
köp en ,ska du kapa så många + kakla kommer du inte att ångra dig
 
var på ett bygge för lite sen där snickarna hade en sån från jula dom tyckte den funka toppen.......
 
El_-micke skrev:
var på ett bygge för lite sen där snickarna hade en sån från jula dom tyckte den tunka toppen.......
Då duger den antagligen åt mig med. Det får bli en sväng till affären för att klämma lite på den....
 
MathiasS skrev:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=410577763&pf_id=SE-240009
Har sett samma maskin hos Harald Nyborg. Den verkar OK! :D ::) Tyvärr minns jag inte vad dom skulle ha för den. :-/ ;)
 
Det bidde ingen ny maskin för detta. Bara en Ferm.....

Julakapen som jag trodde på visade sig vara för liten, bara 50mm fri höjd ovan sågbordet. Det räcker inte för takpannorna.

Istället blev det en kombination av vinkelslip och billig kakelsåg. Det fungerar faktiskt över förväntan. Jag var helt säker på att kakelsågen (500SEK) jag redan hade skulle svimma direkt, men den har faktiskt stått pall hela dagen.

PICT1371.jpg



För dolda diagonalkap användes en Ferm vinkelslip (125mm), inköpt på Jula för 239SEK. Kapklinga från Biltema.

Alla som sågat i tegel vet att det ryker så inihelvitta. Därför extrautrustades Fermen med lite vattenkylning....

PICT1372.jpg

Trädgårdsslang och el i ena änden, snurr och vatten i den andra...

PICT1375.jpg


Ett kopparrör från ett hemligt hörn av verkstaden fixade vattentransporten...

PICT1376.jpg

Vattnet gör inte bara att det ryker mindre. Klingan slits mindre (ingenting) och det kapar bättre.

PICT1377.jpg

Och nej, man behöver inte har regnställ och sjöstävlar på.....

Vi kapade ungefär 60 pannor med vinkelslipen och ett hundratal med kakelkapen på en dag (9-16). Själva kapandet hade antagligen gått fortare med en riktig stenkap - men detta gick det med! ;)

 
Totalt OT, men du Mathias, du som tar så bra foton, varför har ni ingen HEMSIDA som man kan få kika lite på? ??? *jättenyfiken* :D

Edit: Kom ju på hur man gör och har nu fnissat åt "Porr-bosch-bilder"! ;D Men andra kataloger var det ju lösenord till! :-/ *attans* ;)
 
Sophia skrev:
Totalt OT, men du Mathias, du som tar så bra foton, varför har ni ingen HEMSIDA som man kan få kika lite på? ??? *jättenyfiken* :D

Edit: Kom ju på hur man gör och har nu fnissat åt "Porr-bosch-bilder"! ;D Men andra kataloger var det ju lösenord till!  :-/ *attans* ;)
....för att ingen orkar snickra ihop och underhålla en hemsida.....! Dessutom tycker jag det är lite tråkigt statiskt med en hemsida. Bättre med lite bilder på forumet istället. Använder bara webutrymmet för att lagra bilder.... Skulle gärna se lite projekttrådar här så man kan diskutera direkt om det man ser. :surprised:
 
Aha! :) Men himla fint hus har ni i alla fall! :)
 
Sophia skrev:
Aha! :) Men himla fint hus har ni i alla fall! :)
Tack! Det börjar väl så sakta likna något, men än är det väldigt mycket kvar....
 
;D Tycker mej känna igen huset.
 
HasseTT skrev:
;D Tycker mej känna igen huset.
Du kanske tycker jag ska lägga upp lite reklambilder på forumet..... :) Allt har sitt pris.... 8)

Jag slår en signal imorgon, det är en grej med ränndalen vi ska fundera lite på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.