Home Assistant klarar allt typ, möjligheterna är oändliga, men det är ju bara mjukvara så den begränsas ju av vilken hårdvara du stoppar i den....

Men, ingångströskeln är hög och den kräver mycket tid och konfigurering innan det är igång som man vill ha det. Men när det väl är gjort, så är det ganska enkelt att utöka till det oändliga. Inte direkt plug n play!

Homey lär ju vara betydligt enklare att hantera, men mer begränsad. Finns tyvärr inte många andra alternativ om du ska kunna styra olika system.
 
C crazytok skrev:
Jag använder en shelly1 till min garageport, kostar 199kr på kjelles alternativt 100kr/st om du köper direkt från tillverkaren.

Funkar hur bra som helst! (y)
Hej
Vad har du för garageport och hur kopplade du ihop det?
Funderar själv på en SHELLY 2 med dubbla reläer,har SHELLY 1 på motorvärmareuttaget och det funkar kalas.;-)
 
En Teckentrup garageport, men det kvittar nog vad du har.
Jag satte min direkt bakom vägg knappen till min port... skulle jag valt shelly 2 så hade jag fått placera den vid själva motorn och dra nya kablar för att nyttja UPP/NER som skilda knappar. Nu har jag bara en återfjädrande knapp, ett tryck för upp, nästa tryck för ner...
 
Ok,jag tänkte mera att bara kunna styra den med mobilen,knapp behöver jag inte då det sitter en på motorenheten.
 
Ok, ja men det kan du såklart göra det med. Men om ditt wifi eller något annat med enheten strular så kan du inte öppna porten. Så du tänker på det! :)
 
Jag tänker väl att jag har kvar handsändarna i reserv ifallatt ;)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
är det ingen som är nervös över säkerheten. flera nämnda produkter är rätt simpla och lura. hade inte vågat haft något dyrt fordon i ett garage med såna lösningar.
 
Jo, därför jag har larm i garaget! (y):D
 
  • Gilla
Triax och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jo, därför jag har larm i garaget! (y):D
så du vet när prylarna är borta :D:D(y)
 
Precis! :D

Nä men, att någon ska åka runt o försöka hacka mitt nätverk för att komma åt en enhet som dom inte ens vet finns ser jag väl inte som en större risk än att någon ska komma och göra ett fysiskt inbrott. Vill dom in kommer dom in oavsett vad jag vill.

Jag har inga dyra fordon i garaget, möjligtvis maskiner och prylar...
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Precis! :D

Nä men, att någon ska åka runt o försöka hacka mitt nätverk för att komma åt en enhet som dom inte ens vet finns ser jag väl inte som en större risk än att någon ska komma och göra ett fysiskt inbrott. Vill dom in kommer dom in oavsett vad jag vill.

Jag har inga dyra fordon i garaget, möjligtvis maskiner och prylar...
Jo det är klart. När många har installerat ett visst system kan kommer det dock hända mer frekvent.
Man kan åka runt i en bil och typ pinga, när du får napp vänta på lämpligt tillfälle och med ett enkelt skript spoofa signalen. Men som du säger i dagens läge är fysiskt inbrott större risk. Har arbetat inom detta område, poletten trillade ner när vi av misstag fick in en bil öppna lås signal, efter lite lekande kunde vi replikera och låsa och låsa upp flera bliar.
Hysteriskt roligt practical joke, men det var på den tiden dessa enheter var mobila endast med palltruck. Idag får dom plats i fickan.:D(y)
 
Ja det är lurigt med alla dagens trådlösa enheter som du säger. Så viss försiktighet krävs helt klart!

en sak som eventuellt förbättrar säkerheten kring min shellyenhet till garageporten är att jag har pinkod när man ska köra upp garageporten. Så det försvårar nog lite iaf... inte bara att trycka på den för att porten ska gå upp alltså.

sedan ska jag sätta magnetkontakter som skickar push meddelande så fort porten går upp, även som en indikation för att porten verkligen är stängd. Så man vet...
Lyckades glömma den öppen en natt så då stod den vidöppen med motorcyklar och allt fullt tillgängligt en hel natt. (Då hade jag inget larm installerat...)
 
Blir väl samma slutresultat som en shelly. Med skillnaden att den styrs via zwave?

Fast nexa bridge stöder väl varken wifi eller zwave?
 
T
C crazytok skrev:
Blir väl samma slutresultat som en shelly. Med skillnaden att den styrs via zwave?

Fast nexa bridge stöder väl varken wifi eller zwave?
Nexa bridge har stöd för z-wave samt z-wave+
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.