Tjo sotaren var här idag.
Sotade kanalen för pannan och den var helt perfekt inge tjära bara sot.
Men kanalen till kaminen var tjärig sa han. Den är det 2 år mellan sotningarna på. Så det är minst 6 mån kvar tills sotning på den. Eldar inte specielt mycke i kaminen men ändå man vill ju inte ha nån brand. Så är det nån som har nån ide på varför man får tjära i den ena pipan .. Veden är lika torr till både pannan och kaminen dvs ordentligt torr. Kan det bero på att man eldar så pass sällan i kaminen som gör att det blir tjära i den pipan.
Pipan till kaminen är en helstens tegel pipa medans pipan för pannan är 120 mm slang.
Vad ska man göra åt tjäran. Finns ju sånna där "skorstensrensaren block" med tillhörande försäkring mot brand som ska rensa ut tjäran. Men finns det nå bättre tips. ??
Tacksam för svar.
 
Har ingen varken vedpanna eller kamin, men dristar mej till att svara ändå :)

Vedpanna rätt eldad = fullständig förbränning. Bara askbildande element i rökgasen.

Kamin - omöjligt att hålla rökgaserna tillräckligt heta under tillräckligt lång tid för skiten att brinna upp. Kondenserar och djävlas. Om du dessutom pyreldar så kommer klägget som på beställning!
alltså... byt kaminen mot en kakelugn

Ha en bra dag, och må veden värma dej länge!!

 
Kan nog säga att det ska vara varmt nog i kaminen. Det är en keddy superkasetten.
Pyreldar nej fan då blire ju inte så varmt det ska. Ska ju ha värme så man kan sitta i fillingarna o dricka en wirre o må bra även om det är i källaren.
Visst är det inte en fullständig förbränning med en kamin men min tanke är att eftersom jag eldar sällan typ 1-2 eldningar/vecka fredag/lördag så är pipan för kall och då blire tjärklet i pipan ??
 
Helt klart är att allt som borde brinna upp inte brinner upp i kaminen, utan kondenserar i pipan. Om gaserna inte får tillräckligt med tid att blandas med luften och förbrännas i kaminen så kommer oförbrända gaser (tjärämnen) och syreöverskott att försvinna ut i skorstenen (där tempen är för låg för att tjäran ska förbrännas).

Du kanske skulle kunna försöka styra luften så att större del av luften deltar i gasförbränningen och mindre del deltar i förgasningen av veden. Dvs mer luft upptill i brasan och mindre nertill. Se bara till att det är tillräckligt hög temp i kaminen, men inte för hög temp ut i skortsten. Lågan ska vara ljust gul och het. Just den här fördelningen av luft till förgasning och gasförbränning är mycket enklare att balansera i en modern panna med underförbränning eller omvänd förbränning.

Jag har för mig att Äfab har gjort nåt test med kakelugn där de förde in luft via kanaler till inre, övre delen av eldstaden. Om jag inte minns fel så lyckades de förbättra förbränningen en hel del.
 
Kamin med sekundärluft verkar ju kul! Finns det alls kaminer med "intelligenta förbränningsrum"? Ett extra varmt drag (tex keramisk labyrint) innan gaserna går ut till skorstenen vore åxå kul.
 
Va uppe på taket o kollade lite mera i pipan idag.
Pipan ser rätt ok ut .. Inte spec mycke igentligen .. Visst är det svart. (pannans pipa e mest ljust brunt sot).
Men det sotaren hade sett var plåtröret som är nerstucket i pipan för kaminen. Jag drog upp det idag. O där var det tjära som fan. Men ner i pipan rätt ok.
Kan det vara så att det där röret kyls av så pass att det kondenserar i det. Och av det blir tjäran där. ???
Pipan är en helstens pipa som där skorstenen slutar går över till ett rör som är 100mm grovt samt 30-40 cm långt. Lite som en kon till rör.
 
Dem00niX skrev:
Kan det vara så att det där röret kyls av så pass att det kondenserar i det. Och av det blir tjäran där. ???
Du tänker rätt :). Man kan ju isolera detta rör utvändigt så rökgaser kylls mindre ( om jag nu fått rätt bild på din skorsten i min huvud). Eller det kanske går det att plocka bort problemmet=röret och elda utan den?
gaia
 
Jodå det går att plocka bort det. Fast jag tror det blir för bra drag då .. Med tanke på att det är helstenspipa.
 
Dem00niX skrev:
Jodå det går att plocka bort det. Fast jag tror det blir för bra drag då .. Med tanke på att det är helstenspipa.  
Ibland har man ett spjäll i skorstenen strax bakom kaminen som man kan reglera skorstensdraget med .... har du en sådan så kanske skulle du klara dej utan "tjärsamlare"? Å andra sidan om hela skorstenen är ren och bara rörstumpen högst upp belagt med tjära så är skorstensbrand rätt avlägset tanke. Branden startar där det finns höga temperaturer och drar uppåt och det är ju en bra bit till toppen ;). Enda bekymmer du kan få är att tjäran kan till slut täppa till utgången så pass mycket att du får problem med draget :-/. Oavsett hur torrt veden är så får du litet tjärrbildning varenda gång du startar brasan. Rörstumpen är ju kall i början och kan samla på sej all gegga ju kallare det är ute.
Vår skorstensfläkt ( också kall metal) för panna levde bara 3 år tills den blev inbakad i tjock lager glanstjära :( medan den murade skorskorstenen var i övrigt OK. Nu har vi ny panna och ingen fläkt på toppen = en orosmoment mindre ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.