Kan några krukor grovspackel funka? Om ja. Hissa upp dem med rep från vindsluckan så slipper du ställningar etc. Borde gå fort att beedspackla
 
john68 john68 skrev:
Inte sotaren utan brandskyddskontrollen som görs med några års mellanrum. Sotaren är aldrig inne på vinden...

På vinden! Ingång från gaveln! Hmm skylift! Möjligen! Får riva lite staket
OK. Jag förstår verkligen inte hur platsen ser ut. Är det 2 meter på ena sidan och 5-6 meter på de andra sidorna? Allting inne på vinden? Herregud vad högt i tak du har på vinden i så fall. Det är ju galet. Det är liksom 2 bostadsvåningar högt...
 
Bilder hade varit intressant och kanske gett lite fler/bättre idéer.
 
Sätt in en vindslucka inomhus. Eller sätt ett par rejäla krokar på gaveln så stegen sitter fast.
Kanske en ögla och fallskyddssele om det känns väldigt otäckt.
 
john68 john68 skrev:
Inte sotaren utan brandskyddskontrollen som görs med några års mellanrum. Sotaren är aldrig inne på vinden...

På vinden! Ingång från gaveln! Hmm skylift! Möjligen! Får riva lite staket
Ok, då gäller det jag sa.

Det spelar egentligen ingen roll vem som säger det, brandskyddskontroll eller sotning.
 
Ojoj. Vad jag är otydlig. För att komma upp till vinden så är det en lucka på yttergaveln ca 5-6meter upp. Luckan är ca100x120 cm
När man öppnat luckan så finns murstocken ca 3 meter in. Inget golv att gå på utan reglar och isolering därimellan. Uppskattar att höjden där inne är max 2 meter vilket oxå är höjden på den synliga delen av murstocken som nu är oputsad. Neråt går den genom badrum/gästrum och sovrum/pannrum och där är den inbyggd eller snyggt putsad.

Ska försöka snacka med ett par polacker som jobbar på företaget bredvid i helgen å se om de kan ta det. Om de pratar lite svenska.....
 
Aha! Då är jag med.
Skylift eller stege förankrad i gaveln, om stege så hala upp golvspånskivor mot stegen, ut med golvspånskivorna att gå och stå på (lämna dem kvar när du putsat klart: bra att ha där) och skylift ner igen. Klart.
 
Får en offert på måndag på arbetskostnad minus rot. Material tillkommer. Ngn som vill gissa i förväg - ge mig en hint om rimlighet? Ca 2 M skorsten på vind som ska putsas!
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Offerten säger 6000 efter rot. Inklusive ställning men exklusive material. Materialet köps för självkostnadspris hos grannen bredvid så ingen transport därifrån iaf. Verkar det rimligt? Om jag drar bort 500 för ställning, 500 för resa tor (20 min bort) 500 för att få upp å ner ställningen så återstår 4500, (/350 kr/t) ungf 12 Tim jobb.
Ska man göra det i flera lager så lär det väl ta 2 dagar med torkning emellan? 6 tim/ dag. Kanske rimligt?
 
Claes Sörmland
john68 john68 skrev:
Offerten säger 6000 efter rot. Inklusive ställning men exklusive material. Materialet köps för självkostnadspris hos grannen bredvid så ingen transport därifrån iaf. Verkar det rimligt? Om jag drar bort 500 för ställning, 500 för resa tor (20 min bort) 500 för att få upp å ner ställningen så återstår 4500, (/350 kr/t) ungf 12 Tim jobb.
Ska man göra det i flera lager så lär det väl ta 2 dagar med torkning emellan? 6 tim/ dag. Kanske rimligt?
Det är ett halvdagsjobb och muraren putsar då två lager och numera då vanligen med ett nät i putsen. Troligen har muraren svårt att hitta ett annat jobb den dagen och vill ha betalt för en arbetsdag. Debiteringen torde ligga på strax under 10000 kr i Stockholmsområdet. Troligen billigare i andra områden där kunderna inte är lika betalningsvilliga. Så jag tycker 6000 kr som fakturabelopp efter ROT låter helt rimligt.
 
A
Anmärkningen är något du måste fixa "innan eldning görs". Hade det varit befogat med eldningsförbud hade kontrollanten gett det vid första brandskyddskontrollen. Du kommer inte få automatiskt eldningsförbud om inte situationen är allvarlig (att du riskerar andras liv i ett flerfamiljshus eller liknande), men eldar du och något händer medan du har en oåtgärdad anmärkning så har du ingen försäkring att hämta och du kan bli skyldig att åtgärda skador orsakade av detta. Lite komplicerat och förenklat men i kort version kan man säga så.
Putsning är lite luddigt område då det inte är ett krav. Är skorstenen tät krävs tekniskt sett inte puts men har skorstenen några år på nacken kan den möjligen inte kännas helt tät längre och puts kan då rekommenderas plötsligt. Men det är lite olika från sotare till sotare hur de bedömer och inte helt lätt att svara på så här. MVH Sotarassistenten
 
Tack för svaren. Det är små pengar så offerten känns ok. Skorstenen är från 94 så den börjar kanske räknas som gammal så det är väl dags. Nu ska jag bara tänka på att inte betala innan jobbet är gjort...och kolla resultatet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.