Kanske skall förklara, sinkningsjiggar är en konstruktion som gör det möjligt att sinka ihop t ex lådor mm med det som ser ut som laxstjärtar.

Där är två typer dels de som enbart gör halvförtäckta såsom den jag har ifrån Classe och som funkar bra för det, ett plus för Classes är att den har spakar istället för skruvar såsom Festos.

Nåväl, den andra nivån är där man kan göra helt synliga sinkningar och i den klassen trodde jag att Leigh ledde fram till för en stund sen då jag såg lite på finesserna på PorterCables modell. Det väcker lite såna känslor som att jag vill ha en större verkstad och ha den bara *S*

För mindre snickerier så fattar jag inte varför man har stora tunga sinkmaskiner men å andra sidan har jag inte kört med sådana heller, nån här som kört med båda och kan ge lite synpunkter?

Sen finns det förresten bilder och ritningar för egenbyggda sinkjiggar på nätet för de som känner för att göra ett precisionsprojekt.

/Kent

 
Hej Kent!

Tredje stycket..... helt synliga sinkningar.... menar Du möjligen helt osynliga??

per
 
Nope, genomgående sinkningar där du ser laxstjärtarna på bägge styckena.
Det är ofta så sinkningar ser ut om man gör dem manuellt och med jiggar och handöverfräs så är det lite trixigare utan rätta jiggar

/Kent
 
Eld> Hmm, traditionell sinkningsteknik fast med fräs istället för såg och stämjärn, varför inte? De jiggarna lär ju dessutom vara rätt lätta att göra. Dock lär man behöva märka upp allt precis som med woodrat'en. Skall testa lite i vinter. Märks att jag sinkat alldeles för lite för hand för egentligen så borde detta vara den enklaste och flexiblaste lösningen för genomgående sinkningar.

Tekniken...
Man kör ut tapparna först på alla styckena men flyttar jiggen mellan varje tapp precis som när man sågar ut dem. Nu kör man med sinkfräs och en jigg som styr rakt tvärs styckena istället för att använda sågar och stämjärn.

I steg två så märker man ut mellanrummen på matchande par, kör av överskottet med en notfräs ,ed en jigg vars vinkel matchar sinkfräsen och flyttar sen mallen mellan varje mellanrum.

Enda jobbet blir att märka upp arbetsstyckena lika noggrannt precis som när man gör dem för hand och positionera jiggen rätt. Med lika delning kan man ju förenkla men med fri delning så får man mäta och märka.

Detta då för synliga/genomgående sinkningar.


Leif> På... http://www.plansnow.com/dovejig.html Man får i och sig betala för den men klurar man lite så räcker oftast bilden de visar till för att man skall kunna skissa upp en själv. Den jiggen är dock för halvförtäckta sinkningar dvs de syns bara ifrån en sida.

/Kent

 
Nej, det är en enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.