Kan ni ge mig råd till varför jag INTE resp. SKA köpa ett hus hos Hjältevadshus :)
 
Jämför leveransbeskrivning med andra bolag t.ex Boro, Mjöbäcksvillan eller Anebyhus så upptäcker du snart att skillnaderna är rätt stora. Hjältevadshus tar också rätt bra betalt för sina hus i förhållande till kvaliteten. Dessutom är det bara "torpargrund" som förvisso är värmeisolerad vilket är bättre än t.ex Älsvbyhus och Smålansvillan.

Däremot var vår kontaktperson otroligt duktig och mcyket bra att diskutera med. Vi skulle gärna byggt med den säljaren, men tyvärr motsvarar produkten inte våra önskemål. Det är ju det som är det viktigaste...
 
Hjältevadshus och andra tillverkare med torpargrund får ofta en väldigt burkig känsla i bjälklaget/golvet på bottenvåningen som hus med platta inte får. Jag har också en känsla av att de är förhållandevis dyra.
 
När vi pratade med Hjältevadshus så upplevde vi det som att de inte var tillräckligt flexibla och att standarden var väldigt låg jämfört med andra, tex plastmatta i badrum och tvätt, och att tillvalen var komplicerade (ska ni ha det så måste ni ta hela tillvalspaketet). Jag tycker inte att vi har orimliga krav på vad vi vill ha i vårt hus men säljaren fick oss att känna så.
 
Ja, varför inte?

Själva har vi nyss byggt ett Hjältevadshus, Asken med inredd övervåning, och jag måste säga att Hjältevads och vår säljare har ställt upp till 100% både före och även efter att huset var klart. Vi är fullständigt nöjda med huset, än så länge ...

Den preliminära tidsplan som vi diskuterade redan vid vår första kontakt med dem höll fullständigt.

Beträffande tillvalen tycker jag inte alls att Hjältevads var besvärliga eller "stela" utan allt som vi eventuellt ville ha gick att få utan att det ingick i något paket. Vi hade även fått flytta innerväggarna utan kostnad, men i slutändan valde vi ändå att ta deras standardplanlösning. Dessutom fick vi en del extra saker gjorda av hantverkarna på övervåningen utan extra kostnad som egentligen inte skulle ha ingått.

Torpargrund vs platta ger jag mig inte in på här, det finns tillräckligt många trådar om fördelar och nackdelar med dessa.

Standard och kvalitet: Enda kommentaren jag kan ha är att bankens värderingsman i sitt utlåtande efter att ha fått veta husleverantören skrev att "huset är genomgående av mycket hög kvalitet och standard"

(Vad de har behövt hjälpa till med efter husköpet var dels att Nibe inte kom och justerade in värmeanläggningen efter schemat, och att ett rör till den extra varmvattenberedaren var felmonterat.
I båda dessa fallen ringde vi vår säljare som direkt tog kontakt med Nibe och rörmokare, och dessutom gjorde det direkt och återkom med besked inom en timme.)
 
Hjältevad är bra att ha att göra med, huset passade oss bra osv. MEN saker och ting är av en billigare sort.
Som du kanske läst i tidigare trådar är golvet kasst (tydligen har de i hemlighet bytt leverantör), ovanvåningen och andra saker som är gjorda på plats håller ej måttet.
Det finns svagheter både här och där, men allt är inte dåligt. Återiigen MEN andra hustillverkare förefaller ha högre standard, men vad vet jag... ...gräset är ju alltid grönare... osv
 
Labralege skrev:
När vi pratade med Hjältevadshus så upplevde vi det som att de inte var tillräckligt flexibla och att standarden var väldigt låg jämfört med andra, tex plastmatta i badrum och tvätt, och att tillvalen var komplicerade (ska ni ha det så måste ni ta hela tillvalspaketet). Jag tycker inte att vi har orimliga krav på vad vi vill ha i vårt hus men säljaren fick oss att känna så.
Säger som Peali; vi ändrade både väggar, fönster och mer öppen planlösning. Tyckte inte alls de tyckte vi var besvärliga på nåt sätt..?! :-/
 
Mahjong skrev:
Smålandsvillans grund är också isolerad... :D
Hej!

Javisst är den isolerad underifrån. Men den är ju fortfarande ventilerad med utomhusluft! Hjältevadshus och Modulenthus säljare påstår sig ha en bättre konstruktion eftersom fukt inte skall bildas som det gör i "vanliga" torpargrunder. De är visst helt isolerade. Undrar bara varför de skickar med en avfuktare som standard  ;). Fast det verkar ändå vara ett bättre upplägg.
 
Jag knallade runt på husexpo i Stockholm och var bland annat inne i ett Hjältevadshus (Larsgården). När man går genom huset hör man tydligt att möbler rör sig då golven bågnar under en.

(...och SÅ tjock är jag inte ;D)

Det var anledning nog för mig att stryka Hjältevadshus från listan.

/fredrik
 
Har någon ett pris på Larsgården, jag bor i Södermanland, vad kostar en torpargrund jämfört med en betongplatta? Och varför svarar inte Hjältevadshus på det här med att golvet sviktar på Expot?:):( Bara att ingen har fått svar på de här punkterna gör att man drar öronen åt sig, tycker jag ialla fall! Jag ska själv ringa imorgon och fråga efter offert på Larsgården men får jag inget svar på vad de har gjort eller vad man kan gör åt golv-problemet så finns det liknande företag med liknande produkter som jag kommer att kolla upp både på forumet och med säljare! Jag ska nog kolla redan ikväll, det är bra med flera allternativ så att säga, jag lever ju bara en gång och ska ha huset ganska länge antagligen resten av mitt resterande liv. Så det måste bli så rätt som det är möjligt:p

Ha gött liv!

C
 
Labralege skrev:
När vi pratade med Hjältevadshus så upplevde vi det som att de inte var tillräckligt flexibla och att standarden var väldigt låg jämfört med andra, tex plastmatta i badrum och tvätt, och att tillvalen var komplicerade (ska ni ha det så måste ni ta hela tillvalspaketet). Jag tycker inte att vi har orimliga krav på vad vi vill ha i vårt hus men säljaren fick oss att känna så.
"Man måste ta hela tillvalspaketet"? Förstår inte vad du menar? De har en tillvalsprislista som är (eller iaf VAR) väldigt specifik, på många olika tillval (och avdrag) som gick att göra.
 
älvsbyhus har sedan 2002 tät torpargrund alltså inga öppna ventiler.
avfuktare finns i kryputrymmet för att hålla fuktigheten nere den leder ner fukten under plasten..
Men detta systemet är enligt anticimex inte tillräckligt ändå.
Vi har än så länge inte haft problem, men det finns bättre lösningar.
 
Att lära byggande, fuktbekämpning av Antikryp.........Anticimex är väl som att lära Skadedjursbekämpning av Munters..........typ
 
fubar skrev:
ovanvåningen och andra saker som är gjorda på plats håller ej måttet.
De fabriksmonterade delarna är lättare för leverantören att ha koll på.
De platsbyggda blir inte bättre än den som utför jobbet, och där varierar utförandet en hel del.
En del montagelag är bra, andra helkass........
 
När vi tittade på olika husleverantörer valde vi ganska snabbt bort Hjältevadshus pga deras dåliga utgångsstandard. Sen fick vi även veta de inte längre har vanlig traditionell torpargrund med ventiler utan har börjat sätta in avfuktare i grunden istället som står på året om och då kostar lite grann i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.