På huset som vi snart ska köpa sitter ett riktigt fult eternit tak, Jag skulle vilja ta bort detta och lägga betongpannor istället, jag antar att takstolarna inte håller för den vikten så man måste väll förstärka dom. Kan man göra det själv?

Är det någon som vet vad matrial kostnaden ligger på för ett tak som är ca 160 m2?

Tacksam för all hjälp.
 
Har precis tagit av eterniten på mitt tak och ska lägga betongpannor, men inte behövdes det nån förstärkning för att klara den tyngden.
Utgick också från att det behövdes förstärkning men efter ha kollat upp detta så skulle det inte behövas.
Beror ju på vad du har för takstolar idag...
 
Hade med mig en polare och rev taket.
Beställde en container som Jag kastade det i.
Betalade ett par hundra extra för att det var eternit så nån större extra kostnad blev det inte.

Är faktiskt inte säker på vilka regler som gäller för nedtagning av eternit, så om det Jag gjorde var helt efter boken eller inte vet Jag inte.

Men det gick då alldeles utmärkt att göra på detta vis och kostnaden blev dessutom överkomlig.

Behöver väl inte skylta med att man river eternit för då kan man ge sig fan på att det är nån som har ont av det.
De flesta som sett mitt tak trodde det var tegel så...
 
fenix skrev:
Är faktiskt inte säker på vilka regler som gäller för nedtagning av eternit, så om det Jag gjorde var helt efter boken eller inte vet Jag inte.
Vad gäller eterniten gjorde du inget fel. Som privatperson får du göra hur du vill. Du har ju dessutom sett till att avfallet tas hand om.

Ditt enda problem är väl möjligen din polare som du säkert skall deklarera för skatteverket att du fått hjälp av. Och när det är gjort är det säkert helt andra regler som gäller för vistelse på tak, hantering av avfallet osv osv osv..... ::) ;)
 
MathiasS skrev:
Vad gäller eterniten gjorde du inget fel. Som privatperson får du göra hur du vill. Du har ju dessutom sett till att avfallet tas hand om.

Ditt enda problem är väl möjligen din polare som du säkert skall deklarera för skatteverket att du fått hjälp av. Och när det är gjort är det säkert helt andra regler som gäller för vistelse på tak, hantering av avfallet osv osv osv..... ::) ;)
Så länge polaren inte fått betalt har väl inte skatteverket något med saken att göra?
 
Var ganska varmt den dagen Vi tog ner det så efter att halva taket var rivet så satt Vi på taket och begrundade utsikten med en kall öl som Jag bjöd på.

Hoppas inte verket straffar oss för det 8) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.