Nybyggt fritidshus. Fick Contura9 /Handöl ca 1992, av granne. Nu är den installerad och godkänd av sotaren.
En del data fanns på baksidan, dessa har sotaren tagit del av. Nu kräver kommunen CO-värde och verkningsgrad. Besked från Nibe blev att dom inte var hjäpsamma och sa att kaminen inte klarar kraven.
Klart dom säger så - vill ju sälja nytt.
Hur gör jag nu?

Närbild av en dataetikett på en kamin med texten "TILLV. NR: 74-P0350" och smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på kamin med modellbeteckning och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person läser dokument bredvid en tänd öppen spis i hörnet av ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får väl kalla den för Köksspis istället.....
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi kikar just nu på en ny kamin (Contura 320) som på pappret har liknande siffror som den. 1-3 vedträ i timmen och ~7kw, med en verkningsgrad på ~75%. Då bör ju rimligen din kamin ha liknande verknigsgrad också kan man tycka?!
 
Såg precis att det stod 1-3 KG i timmen, men det kanske blir samma ändå?! Med samma verkningsgrad (effektiv förbränning) bör väl CO bli liknande också?
 
Vedmängd/tim o verkn.grad är inte samma sak. Fråga om det räcker att ta bort luckorna och kalla den för öppen spis. Öppna spisar är borttagna från kravet om förbränningseffektivitet. Däremot var den redan på den tiden helt bedrövligt dålig som värmekälla och med en utmärkt egenskap att sota glas är det väl heller ingen vacker skapelse. Är dessutom kaminen ansluten med uteluft blir förbränningen än sämre.
 
E exerg skrev:
Vedmängd/tim o verkn.grad är inte samma sak. Fråga om det räcker att ta bort luckorna och kalla den för öppen spis. Öppna spisar är borttagna från kravet om förbränningseffektivitet. Däremot var den redan på den tiden helt bedrövligt dålig som värmekälla och med en utmärkt egenskap att sota glas är det väl heller ingen vacker skapelse. Är dessutom kaminen ansluten med uteluft blir förbränningen än sämre.
Jo, om den producerar samma mängd värme bör det ju vara så. Om effekten är mätt på samma sätt dvs.

Verkningsgrad = Förhållandet mellan tillförd energi och nyttogjord dito

Samma mängd ved som ger samma mängd värme bör ge samma verkningsgrad.
 
Det kom ju relativt nyligen (i år?) nya krav för nyinstallation av kaminer. Det är väl inte så konstigt att en kamin som är 28 år gammal då uppfyller de nyare kraven. Kaminen ska dessutom vara CE-märkt, vilket er väl troligen inte är.

Det är lite märkligt att ni hamnat i denna situation. Ni har väl skickat in en anmälan om installation/byte av eldstad till kommunen innan ni började?
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Antar att du sett det här dokumentet?

Verkningsgrad 75%

[länk]
Sedär ja, samma verkningsgrad!
 
Du har ju effekt och vedförbruking angiven. Med det kan du göra en hyfsad beräkning av verkningsgrad. Har du något snyggt papper från tillverkaren med siffrorna på och en tillhörande beräkning kanske de nöjer sig med det. Ännu bättre om beräkningen får sotarens välsignelse. Sotaren kan troligen uppbåda utrustning för att mäta koloxidhalt i röken. Om kommunen inte är alltför stelbent kanske de godtar detta.

Jag installerade nyligen en äldre spis. Jag försökte hitta en väg framåt med kommunen, men när de var för stelbenta så slutade det med att jag skickade in papper på en annan spis än den jag installerade. De kommer inte ut och tittar och de har lite begränsad kontakt med sotaren så den fulingen gick hem för mig. Såhär i efterhand ångrar jag mig. Jag ångrar att jag inte köpte den nya spisen i stället eftersom den gamla jag installerade inte var speciellt bra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hittade nyss detta:
https://www.spisochkamin.se/kontakt/nya-regler-och-energiklassmärkning-2019-38555352
Och vår kamin installerades före 30 sept. Sotaren godkände installationen just 30sept.


Nya regler för utsläpp från vedeldning-Boverket
76718375-TSAbY.png


Nya regler från Boverket vid utsläpp vid eldning.


Gäller från 30 September 2019
Det innebär att alla eldstäder måste ha en godkänd energiklassifisering
för att kunna installeras.

Denna kommun är väl som de flesta. Finns både bra, pragmatiska och idioter till tjänstemän där. Bra är det om man har en hållhake på dom. Kan vara en enkel sak som att dom inte svarat på ett mejl, vilket dom är skyldiga att göra.
Bo G
 
Hur tänker du nu? Din kamin installerades ju den 30 september och de nya reglerna gäller FRÅN 30:e september. Således borde din kamin gälla under de nya reglerna.
 
Fast jag antar att det är utsläppen den faller på och inte verkningsgraden?

Tabell 6:7412
Högsta tillåtna värden för utsläpp av kolmonoxid (CO) samt nivåer på lägst tillåtna verkningsgrad
Värdena gäller för torr gas vid 13 % O2, CO vol. % (max) 0,12 vol.%
Verkningsgrad % (min) 65 %

Jag sitter i samma sits. Har haft en Keddy insats ståendes i åratal som jag inte fått in på grund av ren lathet. Nu vet i fan hur jag ska göra.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi kikar just nu på en ny kamin (Contura 320) som på pappret har liknande siffror som den. 1-3 vedträ i timmen och ~7kw, med en verkningsgrad på ~75%. Då bör ju rimligen din kamin ha liknande verknigsgrad också kan man tycka?!
Ja denna ligger på 75 % oxå enligt tillverkaren, men jag hittar ingen uppgift på CO2.
Flåt CO skall det väl vara.
 
Redigerat:
F FRS05 skrev:
Hur tänker du nu? Din kamin installerades ju den 30 september och de nya reglerna gäller FRÅN 30:e september. Således borde din kamin gälla under de nya reglerna.
var har jag skrivit att den installerades 30e september? Den måste ju ha installerats innan sotareren godkände den. den installerases i juli.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.