Efter att ha varit en aktiv läsare kommer här mitt första inlägg i forumet.

Vi har en mindre enkel sommarstuga inom cykelavstånd från en av Sveriges större städer. I området med 10 stugor har vi det senaste halvåret haft problem med inbrott och övernattande ”gäster”, minst fem gånger har någon brutit sig in. Det stjäls inget av värde, istället handlar det om övernattningar, konsumtion av mat/sprit och nedskräpning/skadegörelse. Dvs troligen är det någon/några hemlösa snarare än stöldligor.

För att avskräcka framtida gäster vill jag sätta upp ett enkelt larmsystem utomhus i form av en rörelsesensor kopplad till belysning och siren. Så att det blir ljud och ljus om någon rör sig på tomten, förhoppningsvis avskräcker detta inbrott. 230V är indraget i stugan. Under vinterhalvåret tittar vi till det ca 1 gång/månad.

Jag har googlat utan att finna en lämplig lösning, och inte heller hittat en tidigare tråd i ämnet här på ByggaHus. Det jag hittar är för inomhusbruk eller uppkopplade system med kameror mm. Finns det några tips att få?
 
En siren som drar igång varje gång en stackars kanin lullar förbi din tomt kan bli rätt störigt om man sitter i stugan bredvid )

Jag hade hellre kopplat några saftblandare / blixtfyrar till en rörelsestyrd strålkastare. Sätt en på taket och en i takskägget mot gatan. Ingen tjyv som vill stå och bryta upp fönster när hela grannskapet ser att något är på gång hos er. Inne i huset skulle jag sätta ett riktigt larm(om än lokalt) med siren.
 
I InsidersUnited skrev:
En siren som drar igång varje gång en stackars kanin lullar förbi din tomt kan bli rätt störigt om man sitter i stugan bredvid )

Jag hade hellre kopplat några saftblandare / blixtfyrar till en rörelsestyrd strålkastare. Sätt en på taket och en i takskägget mot gatan. Ingen tjyv som vill stå och bryta upp fönster när hela grannskapet ser att något är på gång hos er. Inne i huset skulle jag sätta ett riktigt larm(om än lokalt) med siren.
Tack för synpunkten, ja jag har funderat över detta. Om jag kan hitta en siren med relativt låg ljudnivå som inte väcker grannskapet är det att föredra, jag vill bara att "gästen" ska veta att han är uppmärksammad. Ev med en fejkkamera bredvid. Jag tänker även att jag kopplar ur allt under sommarmånaderna och har det endast på under lågsäsongen, så jag tror grannarna bara berörs marginellt.
 
sysmali sysmali skrev:
Är denna för enkel?

[länk]

(Edit: Kanske är den endast för inomhusbruk)
Ja, denna har jag tittat på men rörelsedetektorn verkar bara vara för inomhusbruk medan sirenen kan sitta utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.