Jag har en Partner röjsåg från 2007. Jag har kört den en gång per år i kanske 1 timma i samband med att jag röjer undan sly.
Den startar alltid lätt och jag körde den idag i ca 5 minuter innan jag märker att den börjar tappa kraft och vid gaspådrag dör den helt. Väntar jag 10 minuter och startar igen kan jag återigen köra som vanligt i 5 minuter men sen dör den igen.
Det jag gjort nu:
Jag testade att hälla i bränslestabilisator men ingen skillnad (tankar den med färdigblandad alkylatbensin).
Jag testade att hälla i en tesked tvåtaktsolja i tanken men ingen skillnad.
Spontant känner jag att det inte känns som ett bränslerelaterat fel eftersom den går fint med gaspådrag i 5 minuter och sen dör helt.
Det jag tänker som alternativa problem är:
Luftning i tanklock fungerar inte längre?
Att motorn är skuren (när den är varm så tappar jag kompression...?)
Eller vad säger ni? Vad ska jag göra härnäst?
Den startar alltid lätt och jag körde den idag i ca 5 minuter innan jag märker att den börjar tappa kraft och vid gaspådrag dör den helt. Väntar jag 10 minuter och startar igen kan jag återigen köra som vanligt i 5 minuter men sen dör den igen.
Det jag gjort nu:
Jag testade att hälla i bränslestabilisator men ingen skillnad (tankar den med färdigblandad alkylatbensin).
Jag testade att hälla i en tesked tvåtaktsolja i tanken men ingen skillnad.
Spontant känner jag att det inte känns som ett bränslerelaterat fel eftersom den går fint med gaspådrag i 5 minuter och sen dör helt.
Det jag tänker som alternativa problem är:
Luftning i tanklock fungerar inte längre?
Att motorn är skuren (när den är varm så tappar jag kompression...?)
Eller vad säger ni? Vad ska jag göra härnäst?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Det du beskriver är precis vad som händer om man kör 2 takt utan olja....Men har du rätt bensin så är det nog bara att börja öppna och titta. Det brukar bli självförklarande då=)
Edit: Har du kollat att bränsleslangen in i förgasaren är hel ? Har den spruckit och tjyvar luft så kör man inte heller så länge.
Edit: Har du kollat att bränsleslangen in i förgasaren är hel ? Har den spruckit och tjyvar luft så kör man inte heller så länge.
Verkar ha löst problemet. Såg att olja trängde ut runt tändstiftet vid fullgas. Tändstiftet är original men saknar packning, samtidigt är tändstiftshålet på kolven något ingröpt så det bildas en glipa antar jag. Bytte till ett stift med större anligg mot kolven och de löste biffen. Nu slipper jag klippa med sax.
Tack alla!
Tack alla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gammla tändstiftet tätade genom att det var en kona på.