tttomten TomasJor skrev:
Beroende på vad för panna du har men generellt så är ju pannan uppvärmd hela tiden och patronerna stödvärmer så inte pannan kallnar. Vid stort uttag ger dom mera kW så att duscha mm är inget problem.
Jämfört med pellets så är elen lite mindre trög.
Tips är att ha cirkulation i pannan när du kör elpatronerna så du värmer hela pannan, dom sitter ofta lite högt.
Aha, nu förstår jag lite bättre. Tack också till dig.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det är en panna liknande min så är den väldigt ineffektiv att köra enbart för varmvatten (oavsett om den värms med pellets eller el), dvs det mesta av energin blir spillvärme (som inte behövs på sommaren). Jag mer än halverade min elförbrukning jun-aug genom att sätta in en Biltema-beredare för drygt 1000 kr.
Helt sant det där med spillvärme. Men hur stor är din biltema-beredare?
 
Blir det tjära så kör man nog anläggningen fel. Jag har haft pellets och kört den året runt.
Brännare med underhållseld brukar gå att ställa om så att de inte kör underhållseld när det är sommar. Vissa vet jag att växlar automatiskt.
 
  • Gilla
Sawasawa
  • Laddar…
S Sawasawa skrev:
[QUOTE="[...]Nu kör vi elpatron på sommaren. Sotarn sa att det är svårt att säga när man ska dra igång pelletsen men sikta på en tio grader.

Hoppas infon hjälper.
ÅH! TUSEN TACK! Nu är det lite sent för i år, men ska tänka på det nästa sommar. När jag kollat elkonsumtionen, har jag sett att el börjat gå åt mitt i natten (när alla sover) och kan inte annat än tänka att det är brännaren, som alltså helt i onödan gått igång då. Ska verkligen stänga av den nästa sommar -- men underar också lite över hur mycket elpatronen förmår värma (hur lång tid det tar inför en dusch osv).

Men alltså , stort tack![/QUOTE]

Har inte upplevt några problem med duschar, vi är två vuxna och ett litet barn. Kanske om en tvättar håret jättelänge att man känner att värmen tryter. Men inget problem som sagt. Vi har även en luft/luft vi kan köra igång för uppvärmning av huset innan det hunnit bli riktigt kallt.
 
Magnus E K
S Sawasawa skrev:
Helt sant det där med spillvärme. Men hur stor är din biltema-beredare?
Den är bara 30 liter, vilket har visat sig räcka för normalt behov; blev av med min gamla ovana att duscha för länge. (När jag får besök och högre förbrukning väntas kan jag starta pannnan igen.) Men det finns större, och förstås andra modeller som kanske är bättre om man ska göra en riktig installation.
 
  • Gilla
Sawasawa
  • Laddar…
Ersätter du pellets med elpatron får du samma förluster i pannan.
Köp en elektrisk varmvattenberedare som är isolerad och ger små förluster.
Elpatronen är mest till för att vara reserv om pelletsbrännaren stannar.
Solfångare kostar mycket, tank kostar mycket och är mer att räkna som hobby. Du får aldrig tillbaka de pengar du lägger ut i form av billigare elkostnad. Använd den plats som en stor tank tar upp i källaren till något vettigt i stället.
 
  • Gilla
Sawasawa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.