Kan mycket lite om el så ni får ha överseende med ev felaktig vokabulär nedan samt att jag ber alla svar vara så pedagogiska som möjligt!

Jag har ett gammalt hus som jag nyligen köpt. Snart är det dags för nytt kök och då vi för ett par veckor sedan installerade ny elcentral och drog om viss el i huset var elektrikern vänlig nog att nämna att jag absolut ska köpa en häll som kan gå på 2 faser och 400v. Samtidigt noterade han att de flesta tillverkarna envisas med 230v numera, men att om jag ville ha en sådan så skulle det krävas ny eldragning och även uppgradering av anslutningen hos elbolaget för högre Ampere. M a o en högre månadskostnad enbart för att kunna köpa en viss sorts spis, känns inte som ett intressant alternativ för mig.

Såhär ser den nya elcentralens gruppförteckning ut. "10-12 Spis" inkluderar även ugn som är i samma enhet. (Det är en bedömt 40+ år gammal Husqvarna med tre plattor som sitter där nu, fungerar otroligt nog fortfarande - man lär ju knappast hitta något nytt med samma varaktighet!)

Eldistributionspanel med grupper för huvudbrytare, jordfelbrytare, belysning och spis, angivet i ampere och kvadratmeter.

När jag så givit mig i kast med att söka på tex prisjakt och då filtrera på 1. induktionshällar (vilket är vad vi vill ha) och 2. endast modeller som har 400v ger totalt 8 produkter (jfr 230v - där finns 493 produkter att välja bland). De flesta av dessa 400v säljs då från någon lettisk elkedja alternativt är slut på lager osv.

Sedan finns alternativet 230/400v - här har jag försökt titta närmare men det är inte alltid helt självklart om detta stämmer - när man går vidare till försäljarnas hemsidor kan det sedan endast stå 230v.

Som ni förstår är jag förbryllad. Vad har jag egentligen att välja på här? Och hur hittar jag rätt i denna spisdjungel!?

Tack för alla tips!

Erik

Ps. Har även försökt läsa på mha forumets spismanual https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn men tog mig kanske igenom en tredjedel innan det blev gammalgrekiska för mig. Jag förstår faktiskt inte ens vilken av dessa alternativ som ges i denna manual som gäller för mig!
 
BirgitS
Är nollan framdragen till den nuvarande spisen?
Det är nog det viktigaste för induktionshällar kräver en nolla.

Sen är 10 A mindre än normalt så du kommer inte att kunna utnyttja hällens effekt fullt ut.
 
Vad jag vet finns det inga induktionshällar som går på 400V, så den idén kan du tyvärr inte gå vidare med. Då är det avgörande att det finns en nolla fram till uttaget.

Största problemet verkar dock vara att det bara är 1,5 kvadrats kabel och 10A säkringar. Men om det inte finns mer indraget i lägenheten så är det inte så mycket att göra åt det... Dock gissar jag att det bara är en fas indraget i lägenheten, så då måste nollan till spisen vara dimensionerad för 20A, alternativt ska det vara två kompletta 1-fasgrupper med varsin nolla. Exakt hur man gör kan nog nån elektrikerkunnig svara på...
 
BirgitS
Det är inte en lägenhet utan ett hus och det gör det väl troligare att det är 3-fas in. Särskilt om det nu sitter en enormt gammal spis där.
 
Du måste nog bita i det sura äpplet och dra ny el till din nya häll, elektrikern har ju antytt detta, det saknas uppenbarligen nolla. Sedan kan du välja nästan vilken som av alla 400 hällarna.

Sedan om det behövs mer än 10 A........ jag har inte fått arschlet ur vagnen så jag har fortfarande 10 A säkringar och det har funkat i 5 år för vanlig matlagning.

Protte
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Det finns inga induktionshällar för 400V vad jag vet. Jag gissar att elektrikern menade att hällen ska kunna matas med 2*230V vilket de flesta kan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte en lägenhet utan ett hus och det gör det väl troligare att det är 3-fas in. Särskilt om det nu sitter en enormt gammal spis där.
Ok. Det var så klen befintlig matning, så jag utgick ifrån att det var en lägenhet... :oops:

Men då är det bara att dra ny matning 5x2,5 kvadrat och säkra av 3x16A så kan du välja vilken spis som helst.
 
Hej och tack för alla bra svar. Ja jag ska höra en vända till med elektrikern exakt vad han menade.

Protte kan du utveckla vad du menar - vad har du för typ av häll då? Vanlig "icke-magnetisk"!? Eller kör du induktion på halvfart?

Om det nu inte finns nolla framdraget, är det säkert att det är det enda som saknas? För som jag förstod det från elektrikern skulle jag behöva uppgradera mitt elabonnemang också för ytterligare penningar varje månad... Vad finns det för "nivåer" på ampere man kan ha på sitt abonnemang från elbolaget och vad kan det kosta att uppgradera? Eller har jag totalt missförstått alltsammans?

Jadå, det är trefas i huset.

befintlig stridsvagn (spis och ugn) är husqvarna anno 1975-ish. om jag vågar mig fram bland 45 års stekflott bakom denna ska jag försöka ta en möjligen relevant bild så ni får se...
 
Vi har en induktionshäll, men man kan INTE laga mat på full fräs.
Full fräs på potatisvattnet tills det kokar, men sen då? Då sänker man värmen.
Då kan det vara läge att värma på stekpannan, och den går heller inte köra på full fräs hela tiden för då blir det mesta vidbränt utanpå och rosa inuti.

Vi har inga restriktioner hur man får gasa spisen, utan det sker helt naturligt.

Men säkra spisen med 16A, har du 16 som huvudsäkringarna så värm inte bastun samtidigt.

Protte
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
BirgitS
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
För som jag förstod det från elektrikern skulle jag behöva uppgradera mitt elabonnemang också för ytterligare penningar varje månad... Vad finns det för "nivåer" på ampere man kan ha på sitt abonnemang från elbolaget och vad kan det kosta att uppgradera?
Det där varierar ju mellan olika elleverantörer så du behöver läsa på ditt/dina elbolags webbsidor om vad som gäller i just ditt fall.
 
Hej igen. Jag har nu pratat med min elektriker och nolla finns även framdraget. Goda nyheter då det som jag förstått era svar ovan innebär att jag kan installera en induktionshäll.

Nu till min nästa fråga: Någon som kan hjälpa mig hitta någon bra modell som uppfyller kravet 400v 2-fas och som dessutom inte kostar skjortan. (Budget max 4-5000, men helst billigare.)

Jag har tittat på prisjakt osv. Oftast är det lettiska RDEshop som säljer jättemycket billigre än de svenska webshopperna, men jag föredrar att beställa från Sverige pga garanti- och returskäl etc.

Vidare visar de flesta webshopperna inte vilken strömförsörjning som hällen i fråga kan ha och ibland kan det vara att prisjakt visar att den går att koppla på både 230v och 400v, men när jag sedan klickar mig vidare till webbshoppen så står det endast 230v. (Även när jag mailat dem och frågat så svarar de att det är detta som gäller och att jag får fråga prisjakt var de fått sin info från.)

summa summarum är det svårt att hitta vilken modell som jag kan beställa, så alla tips på lämpliga modeller mottages tacksamt!
 
Det finns bara 230V hällar. Men i allmänhet kan de matas från två separata faser.

Edit: ofta kan man hitta mer information i manualen om man hittar en produkt man är intresserad av.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns bara 230V hällar. Men i allmänhet kan de matas från två separata faser.

Edit: ofta kan man hitta mer information i manualen om man hittar en produkt man är intresserad av.
se hur det filtreras på prisjakt.
Filterval på Prisjakt för spänning med alternativen 230V, 230/400V och 400V markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns bara 230V hällar. Men i allmänhet kan de matas från två separata faser.

Edit: ofta kan man hitta mer information i manualen om man hittar en produkt man är intresserad av.
exempel på en häll jag hittat och där de faktiskt visar på hemsidan vilken strömförsörjning som gäller:

Skärmdump av specifikationer för en svart keramikhäll med indikationer på mått och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ofta lite otydliga märkningar på spisar. I princip alla nya spisar och mig veterligen alla induktionsspisar drivs med 230V. Det viktiga är att den kan drivas av två faser och nolla. En del skriver då felaktigt att det är en 400V spis. De flesta nya hällar kan kopplas till två faser. Så du borde kunna använda i princip vad som helst. Lägg upp en länk till en häll du vill ha så kanske vi kan avgöra det härifrån. Om du har tre faser och nolla i uttaget är jag lite förvånad över elektrikerns invändningar. Det du skall se till är att du inte får en ren enfashäll.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.