Det är väldigt olika hur mycket det skiljer i kostnad mellan olika säkringar beroende på vilken nätägare man har. 16A räcker långt. Med effektvakt kan man till och med klämma in en hel del elvärme på det. Men om ett byte är värt det beror på vilken nätägare man har. Jag har inte större säkring än jag behöver. Kollegor med annan nätägare har generellt högre säkringar.
 
Hos oss får man bara byta mätarsäkringar en gång om året, så det gäller att man har tänkt igenom bytet...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Man får byta oftare. Men för att undvika att folk byter efter säsong så får man den högre kostnaden för hela året om man byter flera gånger. Byter man ner och inser att det inte funkade så får man byta tillbaka, men betala för den större säkringen även för perioden med den lägre.
 
Jo, det låter rimligt. Jag har inte läst den exakta lydelsen i avtalet, men jag kommer ihåg att det fanns en skrivning om en gång om året.
 
hsd
Ett par år sen jag flyttat in kom eon och kollade elmätare, de upptäcker då att jag har större säkringar än abonnemang - detta hade inte jag kollat så jag frågade vilken storlek som skulle vara rimligt och de böt bottenkontakten på plats och det blev ingen påföljd
 
P Pettttter skrev:
Tack för alla svar! Frågan om fusket är mer för att det är väldigt fascinerande om det skulle existera något som är upp till kunden att göra the right thing i en tid när det fuskas med det mesta. I mitt fall är det ju tvärtom jag har precis insett att jag betalar för mycket och det lönar sig inte direkt att fuska och byta till 16A utan att informera dom :)

Förresten Uffe A, "elektriker med fast pris", finns det sådana alltså??? Du menar att dom har meny med smågrejer där dom skrivit ut vad det kommer kosta oavsett hur det ser ut? Har du tips på någon sådan i Skåne?
Ja detta är fascinerad, det finns minst ett sätt att fuska på. Görs det rätt är det omöjligt att upptäcka ens om dom kommer ut fysiskt, du kan välja hur många procent av förbrukad el du vill betala. Metoden är inte allmänt känd, har läst en del på Internet om ämnet men aldrig sett det nämnt.
Med för mycket tid över och en lös el mätare att sätta i labbänken kan man komma på roliga saker.
 
Dock är en tjuv (=föraktfull person) alltid en tjuv även om han använder raffinerade metoder.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vad man tjuvar om man har 20a säkringar men avtalet säger 16. Man betalar ändå för förbrukad el. Det skulle vara abbonemangsavgiften då.
 
P Pettttter skrev:
Tack för alla svar! Frågan om fusket är mer för att det är väldigt fascinerande om det skulle existera något som är upp till kunden att göra the right thing i en tid när det fuskas med det mesta. I mitt fall är det ju tvärtom jag har precis insett att jag betalar för mycket och det lönar sig inte direkt att fuska och byta till 16A utan att informera dom :)

Förresten Uffe A, "elektriker med fast pris", finns det sådana alltså??? Du menar att dom har meny med smågrejer där dom skrivit ut vad det kommer kosta oavsett hur det ser ut? Har du tips på någon sådan i Skåne?
Finns en i Malmö, www.totalel.se
Kolla den sidan
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Frågan är vad man tjuvar om man har 20a säkringar men avtalet säger 16. Man betalar ändå för förbrukad el. Det skulle vara abbonemangsavgiften då.
Du kan belasta elnätet mer än vad du betalar för.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
T Triax skrev:
2. mitt avtal kostar 16A 825 20A 1000 och 25A 1375kr/året så visst du kanske tjänar 45 kr månaden.
Du verkar ha extremt låga avgifter, hos mig är det 16A 4000kr, 20A 6500kr samt 25A 8000kr så här är det mer än 300kr i månaden mellan 16 och 25.
 
E elmont skrev:
Dock är en tjuv (=föraktfull person) alltid en tjuv även om han använder raffinerade metoder.
Ja det finns ju ett talesätt får andra sidan pölen,
"Cause ain't no such things as halfway crooks"- Mobb deep. Sen borde du veta att världen är inte svårt och vit. Då monopolet ser ut som det gör och dom gör allt för att behålla det så från bolagen och regeringen sida så rent moraliskt har jag inte mycket över för dom.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Frågan är vad man tjuvar om man har 20a säkringar men avtalet säger 16. Man betalar ändå för förbrukad el. Det skulle vara abbonemangsavgiften då.
Nätbolaget dimensionerar nätet efter ett förväntat effektuttag. Om många kunder drar 25% mer än vad som är avtalat så blir det lite svårt att förutse hur nätet kommer att fungera.
Om kunderna verkligen behöver 25% mer så ska dom såklart betala mer så att elbolaget har råd att förbättra nätet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Du verkar ha extremt låga avgifter, hos mig är det 16A 4000kr, 20A 6500kr samt 25A 8000kr så här är det mer än 300kr i månaden mellan 16 och 25.
Stämmer detta verkligen har du inte kollat fel?
Tycker det lät högt, mälar energi
16 A 2385 kronor, 20A 2940 kronor och 25A 3435 kronor året
Vart har man så högt? Om man får fråga?

Länk
 
Hos oss (ink moms):
16A 3 299:-
20A 5 795:-
25A 7 453:-

Men, om man har 20 eller 25A så är överföringsavgiften 'bara' 9 öre/kWh istället för 18,88, så gör man av med mycket el lönar det sig att säkra upp från 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.