useless useless skrev:
Öppnar du t ex säkerhetsventilen när du fyller på luft? Det är ju svårt att få in luft om det är fullt med vatten...
Ja, jag öppnar säkerhetsventilen för att få ut luft ur systemet sen fyller jag på vatten till 1.0 bar. Och det har jag gjort ganska ofta, typ varannan månad eftersom trycket sjunker när vi duschar. Det var en rörgubbe här för ett år sen. Han sa att jag skulle öppna en annan ventil, låta vattnet rinna ut och sen blåsa in luft i expansionskärlet tills jag fick upp det till 0.5 bar. Han sa att det skulle ta ett tag eftersom det fortsätter droppa när man blåser in. Frågan är bara hur lång tid tar det?
Idag höll jag på med det en tjugo minuter. Jag laddade upp bilder högre upp i tråden men var tvungen att avsluta innan jag fick upp det till rätt tryck. Frågan är hur lång tid det tar. Är det någon som vet det?
 
B Blå baronen skrev:
Nibe vvm300. En luft/vattenvärmepump
Det vet jag. Jag menar, vad är det för pump du fyller på luft med?
 
Har en tryckluftspump på 8 bar.
 
Då ska det gå ganska snabbt att få upp trycket till 0,5 bar, ett par tre minuter.
 
Tycker det också men jag blåste och blåste men trycket gick ner till noll när jag släppte. När jag tryckte på ventilen igår kväll som du föreslog och då kom det luft. Så jag fattar ingenting:thinking:.
Kan jag ha pumpat i för mycket luft?
 
Kom det luft ur ventilen när du kopplade bort luftpåfyllaren?
 
Vilken är luftpåfyllaren? Jag tryckte på ”bilventilen” på expansionskärlet och där pös det luft.
 
Luftpåfyllaren är den som du har på kompressorn som du fyller på luft med.
 
Ok. Nej det gjorde det inte. Inte mer än ett vanligt pys precis som när man tar bort den från ett bildäck.
 
Byt kärl eller koppla in ett nytt på sidan...
 
Du tror det är trasigt helt enkelt?
 
B Blå baronen skrev:
Ok. I så fall blir det det andra på nio år.

Jag har ett andra byte på 7 år på gång här.. Verkar vara dålig kvalitet på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.