Hej,
Jag bor i BR byggd på 60-talet, så gamla fönster och bor nära tunnelbana.
För att minska ljudet fick jag rådet från en i styrelsen att byta tätningslister kring fönstren (för det var ju så lätt).
Så det började jag glatt med, slet bort den gamla plastiga tunna listen och satte dit en ny gummilist (provat både med P och E list).
Gjort det här på 3 fönster i ett rum nu och lyckats få ett tjutande ljud från att luften sugs in.

Provat att justera listerna så fick iaf bort tjutandet, men det susar väldigt mycket och jag känner hur luften strömmar in, jag antar att det blivit tätare kring fönstren nu (har iaf inte imma på insidan) ?
Susandet försvinner om jag öppnar en dörr eller fönster till lägenheten.
Någon som har en idé hur man får bort det, eller vem man kan vända sig till för att få hjälp med det ?
 
Jag misstänker att du har frånluftsventilation med utsug från köksfläkt och badrum. Det sitter alltså en fläkt på taket som suger ut luft ur din lägenhet. Har du inga ventiler du kan öppna som släpper in luft? Sitter ibland ovanför fönstren, ibland under fönstren ovanför elementen. Hur som så måste motsvarande mängd luft som fläkten suger ut komma in någonstans. Innan du gjorde ett så bra jobb med att täta fönstren kom den in den vägen, nu får du ett undertryck i lägenheten och luften smiter in i de små springor som är kvar.
 
Uppenbart tätar inte listen korrekt. Inte mycket annat att göra än att ge sig på listerna igen och få det tätt mellan fönster och karm.
Tror sedan inte att lister kan göra så mycket mot störande ljud om fönstren är av äldre typ.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag misstänker att du har frånluftsventilation med utsug från köksfläkt och badrum. Det sitter alltså en fläkt på taket som suger ut luft ur din lägenhet. Har du inga ventiler du kan öppna som släpper in luft? Sitter ibland ovanför fönstren, ibland under fönstren ovanför elementen. Hur som så måste motsvarande mängd luft som fläkten suger ut komma in någonstans. Innan du gjorde ett så bra jobb med att täta fönstren kom den in den vägen, nu får du ett undertryck i lägenheten och luften smiter in i de små springor som är kvar.
Jag har kollat lite efter ventiler under fönstren men inte hittat någon, kanske får kolla på ovansidan då.
Ja just nu kommer det in mycket luft genom hålen för persiennsnörena.
Men det borde gå att lösa iaf ?
Jag bor på 12:e våningen så tycker det är ganska obehagligt att stå och greja vid fönstren, hehe. Får väl försöka leja bort det annars.
 
E etompau skrev:
Uppenbart tätar inte listen korrekt. Inte mycket annat att göra än att ge sig på listerna igen och få det tätt mellan fönster och karm.
Tror sedan inte att lister kan göra så mycket mot störande ljud om fönstren är av äldre typ.
Att det inte tätar korrekt har jag också listat ut.
Nej antagligen blir det väl en marginell skillnad mot ljudet, men föreningen föreslog väl det för att jag inte skulle lyfta frågan att de ska byta fönster. Misstänker jag.
 
A a_heden skrev:
Att det inte tätar korrekt har jag också listat ut.
Nej antagligen blir det väl en marginell skillnad mot ljudet, men föreningen föreslog väl det för att jag inte skulle lyfta frågan att de ska byta fönster. Misstänker jag.
Fönster är, som en del annat, ett uppdelat område i bostadsrättsföreningar. Att göra ett totalt utbyte är en dyr affär, så det bör vara allvarliga problem för att det ska ske. Att byta och fixa tätningslister är medlemmens ansvar. Du bör genom din förening kunna få information om hur ventilationen ska fungera och senaste OVK. Dét förekommer att föreningar handlar upp tjänsten att fixa tätningslister så får de medlemmar som vill delta på egen bekostnad. Det är inte särskilt dyrt att anlita något kompetent företag för denna tjänst om det görs i större skala, men om du gör det själv blir det nog rejält dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.