För att göra en lång historia kort så har jag nydligen bytt dusch men hantverkaren kopplade varm och kall vatten tvärtom pga som han sa att ledningarna var dragen tvärtom sen tidigare och han bara antog att dom var standard. Men han tyckte att det kanske inte gjorde så mycket då man bara skulle dra blandaren tvärtom så skulle det funka... Tyvärr så hade min blandare skållnings skydd så han var tvungen att komma tillbaka och dra om ledningen. Nu min fråga : har rörmokare något ansvar i frågan att kolla så att varm/kall hamnar rätt från början? Eller landar det på att tidigare lagt varmvattnet till höger och kall till vänster (standard?) så då får jag bara bita i det sura äpplet och betala i princip dubbelt för installation?
 
  • Gilla
KungPorre och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska rörisen kolla det innan montering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det beror ju på vilket avtal du har. Är det löpande räkning så blir det ju en högre kostnad efter som det är ett större jobb. Men de extra resorna bör ju inte debiteras.
 
Var löpande dom hade räknat med, 3000kr men blev 5600kr. Och då (bjöd) dom på en bilavgift dom var noga med att skriva in att jag gick med på den första lösningen (men det är ju under förutsättning att det skulle funkat) vilket det inte gjorde.

Så ni menar att om det är löpande så har rörmokaren inte ansvar för att kolla så det blir rätt direkt?
 
Jo, men det är ju naturligt att ett större jobb blir dyrare.
 
Absolut, men mycket av merkostnaden berodde nu på att han fick göra om, är väl mer den saken jag ifrågasätter.
 
Tror knäckfrågan här är att du accepterade att de gjorde "fel". Dock kan man ifrågasätta rörisen uttalande om att "då man bara skulle dra blandaren tvärtom så skulle det funka". Då kan man tycka att då får han stå sitt kast ifall han inte kollar upp att det fungerar med vald blandare. Nja, bestrid fakturan och betala det du tycker är skäligt. Sen vänta och se vad som händer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man som kund borde inte förstå om hantverkarens lösning kommer fungera eller ej.
 
  • Gilla
MalinDz och 2 till
  • Laddar…
Men liksom.... kollade han inte att det kom varmt/kallt vatten när han var klar????
Tar honom 10s för att kontrollera materialfel, skit i rören eller vad nu som kunna strula - som tex detta....

Jag skulle ha svårt att betala mer än 1 installation, han som professionell måste ju kontrollera sitt eget resultat...
 
  • Gilla
MalinDz och 3 till
  • Laddar…
janwide
Det känns ju ganska självklart att du inte ska betala för att han rättar till sitt misstag. Jag skulle aldrig betalat detta utan strid!

Edit: TomasJor gör en del bra poänger så jag måste ändra mig till ”det beror på”. Även om jag tycker att rörmokaren givetvis borde ha kollat funktionen vid första tillfället.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns så många om och men här men om jag gissar lite så skulle han byta ut (enl inlägg1) och då har han ju också rivit ut. Att då inte kontrollera dragningen innan nymontage är direkt felaktigt.
Om han däremot kommit till ett rivet badrum som han skulle koppla in nytt på och det är synliga rör och han då kopplar fel så är det direkt felaktigt.
Är det däremot dolda rör så kan det vara upp till diskussion, allt beroende på utfästelser av dig. Att ta för givet är direkt felaktigt.
Att inte funktionstesta är direkt felaktigt.
 
Synliga rör, gamla duschen hade jag tagit bort. Jag kommer bestrida en del av fakturan så ser vi hur det slutar. Måste bara lära mig hur man gör det först
 
Gör det själv nästa gång, helt sjukt att det ska kunna kosta 5600 kr att byta blandare.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Ja absolut ska du bestrida.

Ps. Redan 3000 är i överkant för installation av blandare.
Som underlag i diskussionen med firman kan du tex använda prislistan från Bauhaus där dom tar 1490:-
 
Är inte många blandare idag thermostatblandare?
Min är det och det var en billig variant. Först felinkopplad med omkastad värme /kallvatten och det fungerade inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.