Planritning av en lägenhet som visar ett sovrum som ska delas upp i två rum, med angivna mått och placering av dörrar och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta forum är helt fantastiskt , så mkt kunskap!

nu kommer mitt bidrag....

hur delar jag upp sovrummet (med garderober) på bilden till två separata , lika stora , rum. Plus om rummen kan stänga om sig...(dom fasta dörrarna flyttas gärna inte...)

jag får inte ihop detta på ett bra sätt
 
Vad ska rummen användas till? Är det alltså bara yta som räknas eller räknas fönster som positivt eller negativt?
 
Är garderober fasta eller lösa? Måste de finnas kvar eller kan de flyttas eller tas bort?
 
nikasp
Om det är flerbostadshus så tänk på att du inte klarar OVK om ena rummet inte har någon tilluft/uteluftsflöde via ventil eller fönster.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad ska rummen användas till? Är det alltså bara yta som räknas eller räknas fönster som positivt eller negativt?
sovrum, fönster positivt
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är garderober fasta eller lösa? Måste de finnas kvar eller kan de flyttas eller tas bort?
bra följdfrågor!

lösa, alla ska flyttas
 
nikasp nikasp skrev:
Om det är flerbostadshus så tänk på att du inte klarar OVK om ena rummet inte har någon tilluft/uteluftsflöde via ventil eller fönster.
Just! Ska vara spalltventiler på båda fönstrena
 
Om båda rummen ska ha fönster blir de max 1,70 cm breda, om man gör en riktigt tunn vägg.

Hur lång är väggen mot köket, från dörren räknat? Den måste vara minst 2 meter om det ska gå att få in en säng i rummet.

Vilken takhöjd är det?
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om båda rummen ska ha fönster blir de max 1,70 cm breda, om man gör en riktigt tunn vägg.

Hur lång är väggen mot köket, från dörren räknat? Den måste vara minst 2 meter om det ska gå att få in en säng i rummet.

Vilken takhöjd är det?
2m vägg och 3m till tak
 
3 meter är bra takhöjd, då kan man tänka sig att göra en inbyggd våningssängslösning mitt i rummet mot fönstren till, där den ena "ligger lågt" och den andra högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.